• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • العلوم النفسية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • العلوم النفسية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    The abbreviated science anxiety scale: Psychometric properties, gender differences and associations with test anxiety, general anxiety and science achievement

    Thumbnail
    عرض / فتح
    journal.pone.0245200.pdf (1.443Mb)
    التاريخ
    2021
    المؤلف
    Megreya, Ahmed M.
    Szűcs, Denes
    Moustafa, Ahmed A.
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Science anxiety refers to students' negative emotions about learning science. Across two studies, we investigated the psychometric properties of the newly developed Abbreviated Science Anxiety Scale (ASAS), which was adapted from the modified Abbreviated Math Anxiety Scale (m-AMAS) (Carey E., 2017). Using a sample of students in grades 7 to 10 (N = 710), Study 1 reported a two-factor structure of the ASAS (learning science anxiety and science evaluation anxiety) and negative associations between the ASAS factors and science achievement. Study 2 replicated this two-factor model in students in grades 11 and 12 (N = 362) and found that students in the "Arts" track were more anxious about science than those in "Sciences" track. Both studies consistently reported positive inter-correlations between the ASAS factors, with good internal reliabilities and modest meaningful associations with test anxiety and general anxiety, suggesting that science anxiety might be a distinct construct. Further, female students had higher science anxiety (especially science evaluation anxiety) than male students, even when test anxiety and general anxiety were considered in models. In summary, the ASAS is a brief, valid, and reliable instrument that can be used to guide and improve science education.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0245200
    http://hdl.handle.net/10576/56705
    المجموعات
    • العلوم النفسية [‎124‎ items ]

    entitlement

    وثائق ذات صلة

    عرض الوثائق المتصلة بواسطة: العنوان، المؤلف، المنشئ والموضوع.

    • Thumbnail

      The Arabic version of the modified-abbreviated math anxiety scale: Psychometric properties, gender differences, and associations with different forms of anxiety and math achievement 

      Megreya, Ahmed M.; Al-Emadi, Ahmed A.; Moustafa, Ahmed A. ( Frontiers Media S.A. , 2023 , Article)
      Background: This study examined the psychometric properties (factor structure, measurement invariance, convergent and criterion validity, inter-correlations, and reliabilities) of an Arabic version of the modified-Abbreviated ...
    • Thumbnail

      Validation of three mental health scales among pregnant women in Qatar 

      Roof, Katherine A.; James-Hawkins, Laurie; Abdul Rahim, Hanan F.; Yount, Kathryn M. ( BMC , 2019 , Article)
      Objectives The objective of this study is to validate three mental health scales in a targeted sample of pregnant Arab women living in Qatar: the Kuwait University Anxiety Scale, the Perceived Stress Scale, and the Edinburgh ...
    • Thumbnail

      The impacts of math anxiety, science anxiety, and gender on arts versus sciences choices in Qatari secondary schools 

      Megreya, Ahmed M.; Al-Emadi, Ahmed A. ( PeerJ Inc. , 2023 , Article)
      Previous studies showed small-to-moderate associations between students' performances in math and science and math anxiety and science anxiety, respectively. Accordingly, the high prevalence of these two forms of topic ...

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video