• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • حقوق النشر
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الهندسة
  • العمارة والتخطيط العمراني
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الهندسة
  • العمارة والتخطيط العمراني
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Urban Regeneration in Qatar: A Comprehensive Planning Strategy for the Transport Oriented Development (TOD) of Al-Waab

    Thumbnail
    التاريخ
    2017
    المؤلف
    Alattar, Deema Anwar
    Furlan, Raffaello
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Since the 1970s the State of Qatar has witnessed a radical transformation from fishing and pearling to an oil based economy. The nation is also developing a multifaceted economy. This vision has encouraged Qatar to implement a rapid improvement of: (a) its national infrastructure (roadways and public transit systems) and (b) Doha’s built environment. In turn, this urban transformation has caused: (i) high population growth, (ii) an increase in car ownership and (iii) disorderly urban growth, or sprawls, which are causing major environmental, social and economic problems. In 2009, Qatar’s National Vision (QNV-2030) was finalised with the main goal of defining the strategies for the progress of Qatar, in order to allow the country to be able to: (i) sustain its own needs, (ii) provide high standards of living for the current inhabitants as well as for its future generations; and (iii) focus on economic, environmental, human and social development (the ‘four pillars’ from QNV-2030). In order to align with QNV-2030, the 2013 Qatar Rail Development Program (QRDP) envisioned the execution of a modern metro system: a network consisting of four main lines and 100 train stations. Concurrently, Qatar National Master Plan supports the adoption of urban planning strategies toward reducing the use of cars and the proliferation of sprawls through the regeneration and development of urban villages around transit systems, also named as ‘Transit Oriented Developments’ (TODs). This paper focuses on the case of the vital transit village of Al-Waab. The exploration focuses on: (i) a review of the relevant literature, (ii) an analysis of the site; and (iii) the formulation of an integrated planning-strategy for the regeneration and development of Al-Waab’s TOD. The recommended approach for Al-Waab’s TOD is based on: (a) creating a compact, mixed use urban village, (b) providing sustainable multimodal transportation systems, (c) minimising cars’ use; and (d) preserving cultural values (ie religion).
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/5750
    المجموعات
    • العمارة والتخطيط العمراني [‎308‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video