• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • التربية البدنية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • التربية البدنية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Comparative analysis of fundamental motor skills in preschool children: A cross cultural study of Bosnia & Herzegovina and Germany

    Thumbnail
    عرض / فتح
    Art314.pdf (195.2Kb)
    التاريخ
    2023
    المؤلف
    Mehmedinović, Senad
    Haddad, Monoem
    Aganović, Zlatan
    Kendić, Kenan
    Šarić, Edina
    Bratovčić, Vesna
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Fundamental motor skills are the foundation of individual motor development and are very important for the later specialization of skills, as well as for physical activity. These skills are developed in children regardless of gender, because they are the basic skills of motor development. However, the way in which fundamental motor skills are developed in children can differ with respect to gender and geographical region. This research aimed to assess the fundamental motor skills of preschool-aged children from Bosnia and Herzegovina and Germany, investigating whether geographic region and gender, as dichotomous variables, influence these skills. The study involved 79 children aged 3 to 7 years (both gender) with 39 from Bosnia and Herzegovina and 40 from Germany. The Test of Gross Motor Development (TGMD-3) was utilized for validation, and a two-way analysis of variance was employed. The testing was conducted on every participant idividually with the average testing time per participant ranging from 20 to 25 minutes. The assessments were video recorded. The results indicated cross-cultural differences in fundamental motor skills, with children from Bosnia & Herzegovina exhibiting superior performances in locomotion ('Gallop', 'Jump', 'Hop', 'Skip', and 'Slide') and ball skills ('One-hand forehand strike of self-bounced ball', 'One-hand stationary dribble', 'Two-hand catch', 'Kick a stationary ball', 'Overhand throw', and 'Underhand Throw'). Conversely, children from Germany demonstrated better proficiency in the 'Run' and 'Strike' variables. In general, the obtained research results should encourage experts to stimulate balanced development of fundamental motor skills in children, which can affect their overall physical development.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2023.10314
    http://hdl.handle.net/10576/57536
    المجموعات
    • التربية البدنية [‎138‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video