• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية والاجتماعية
  • أبحاث مركز ابن خلدون للعلوم الانسانية والاجتماعية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية والاجتماعية
  • أبحاث مركز ابن خلدون للعلوم الانسانية والاجتماعية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Interdisciplinary Studies: A Critical Review of the Concept, Paradigm, and Difficulties

    Thumbnail
    عرض / فتح
    5625-Article Text-29962-3-10-20240625 (1).pdf (689.9Kb)
    التاريخ
    2024-03-01
    المؤلف
    Benlahcene, Badrane
    Chatti, Chedli Baya
    Naimul Hoque, Hossain Mohammed
    El Khal, Abdelaziz
    Bakir, Ali
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Interdisciplinarity constitutes one of the main drivers for the development of scientific knowledge as it contributes instimulating scientific research from different perspectives and methodologies and inreducing the isolation between disciplines. Although interdisciplinarity has become a common trend in scientific and academic circles of universities and research centers in recent years, the concept of interdisciplinarity remains largely controversial. The concept of interdisciplinarity is still fraught with confusion and ambiguity on many levels, including terminology, the model through which interdisciplinarity can be applied, and the methods or criteria through which interdisciplinarity can be detected. In this context, this research engages with the interdisciplinary studies through three main questions closely related to interdisciplinarity. The first question delves into the nature of interdisciplinarity research, scrutinizing prevalent ideas surrounding it. The second question explores proposed models for interdisciplinary research, their criteria, and examines whether a normative interdisciplinary model emerges from the literature. Whereas, the third question focuses on difficulties and opportunities facing interdisciplinary research in academic environments. In an attempt to answer these questions, several researchers from different disciplines participated in writing this research paper, where they engaged critically with the prevailing literature on interdisciplinarity, and presented a comprehensive theoretical review based on three levels of analysis.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85197316394&origin=inward
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.32350/jitc.141.10
    http://hdl.handle.net/10576/58051
    المجموعات
    • أبحاث مركز ابن خلدون للعلوم الانسانية والاجتماعية [‎220‎ items ]
    • العلوم الاجتماعية [‎100‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video