تصوُّراتُ المعلمين حول كفاءتِهم الذاتيةِ في التَّعليم عن بُعدٍ وعلاقتُها بممارساتِهم التدريسية في الفصولِ الافتراضية بسَلطنةِ عُمان
Author | البلوشي, مريم بنت حسن |
Author | البدري, سلامة بنت سعيد |
Author | أمبوسعيدي, عبد الله بن خميس |
Available date | 2024-09-16T07:36:16Z |
Publication Date | 2024-07-10 |
Publication Name | مجلة العلوم التربوية – جامعة قطر |
Identifier | http://dx.doi.org/10.29117/jes.2024.0161 |
Citation | البلوشي مريم بنت حسن, البدري سلامة بنت سعيد, و أمبوسعيدي عبد الله بن خميس. 2024. "تصوُّراتُ المعلمين حول كفاءتِهم الذاتيةِ في التَّعليم عن بُعدٍ وعلاقتُها بممارساتِهم التدريسية في الفصولِ الافتراضية بسَلطنةِ عُمان". مجلة العلوم التربوية – جامعة قطر 24 (1) |
ISSN | 2706-6711 |
Abstract | هدفت الدراسةُ إلى التعرُّف على تصورات المعلمين حول كفاءتهم الذاتية في التعليم عن بعد، وعلاقتها بممارساتهم التدريسية في الفصول الافتراضية. ولتحقيق أهداف الدراسة أعدَّ الباحثون مقياسًا لتصورات المعلمين، وبطاقة ملاحظة للممارسات التدريسية في الفصول الافتراضية. شملت الدراسة عينة من المعلمين في سلطنة عمان تمثلت في 249 معلمًا ممن أجابوا إلكترونيًا عن مقياس التصورات، ثم اختير 20 معلمًا منهم ممن توفرت لديهم تسجيلات لحصصهم الافتراضية في منصة Google Classroom في العام الدراسي (2020-2021)، واستُخدم المنهج الوصفي التحليلي لجمع البيانات والتوصل إلى النتائج. أوضحت نتائج الدراسة أن تصوراتِ المعلمين حول كفاءتهم الذاتية في التعليم عن بعد جاءت بمستوى عالٍ، وأن ممارساتهم التدريسية في التعليم عن بعد جاءت بمستوى متوسط، وأنه لا توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين تصورات المعلمين حول كفاءتهم الذاتية في التعليم عن بعد وواقع ممارساتهم التدريسية في الفصول الافتراضية. وفي ضوء النتائج، أوصت الدراسة بتحديد قائمة بالمهارات التي يتطلبها التعليم عن بعد، وتنفيذ برامج تدريبية تلبي احتياجاتِ المعلمين في التطبيقات التقنية للتدريس الرقمي من أجل الاستمرار في توظيف التقنية، ومنصات التعلم الإلكتروني. |
Language | en |
Publisher | Qatar University Press |
Subject | التصورات التعليم عن بعد الكفاءة الذاتية الفصول الافتراضية |
Alternative Title | Teachers’ Perceptions of their Self-Efficacy in Distance Education and its Relationship to their Teaching Practices in Virtual Classrooms in the Sultanate of Oman |
Type | Article |
Pagination | 156-186 |
Issue Number | 1 |
Volume Number | 24 |
Alternative Abstract | This study identified teachers' perceptions of their self-efficacy in distance education and its relationship to their teaching practices in virtual classrooms. The study used a perception scale and an observation card. The sample consisted of 249 teachers. Twenty teachers of the sample were selected to have their teaching practices in the academic year 2020/2021 observed. The descriptive analytical method was used to collect data and reach the results. The results of the study showed that the teachers’ perceptions of their self-efficacy in distance education came at a high level and their teaching practices in distance education came at a medium level. Also, the results showed that there is no statistically significant correlation between teachers’ perceptions of their self-efficacy in distance education and the reality of their teaching practices in virtual classrooms. The study recommended identifying a list of skills required for distance education and implementing training programs that meet the needs of teachers in technical applications for digital teaching to continue to employ technology and e-learning platforms. |
ESSN | 2706-6711 |
Author | AlBiloshi, Maryam Hasan |
Author | Al Badri, Slama Said |
Author | Ambusaidi, Abdullah Khamis |
Subject | Perceptions Distance education Self-efficacy Virtual classrooms |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2024 - Volume 24 - Issue 1 [10 items ]