The Effect of Foreign Language Reading Anxiety on Jordanian EFL Teachers' Orientation and Strategy Use
Author | Obeiah, Salameh Fleih |
Available date | 2024-09-17T06:25:21Z |
Publication Date | 2024-07-10 |
Publication Name | مجلة العلوم التربوية – جامعة قطر |
Identifier | http://dx.doi.org/10.29117/jes.2024.0165 |
Citation | Obeiah, Salameh Fleih. 2024. “The Effect of Foreign Language Reading Anxiety on Jordanian EFL Teachers’ Orientation and Strategy Use”. Journal of Educational Sciences – Qatar University 24 (1). |
ISSN | 2706-6711 |
Abstract | Using the Foreign Language Reading Anxiety Scale (FLRAS), this study explores the core determinants of reading anxiety among Jordanian EFL teachers. It investigates the correlation between anxiety factors and strategy utilization (i.e., metacognitive, cognitive, and support strategies) as well as reading orientation, which determines a reader's active participation while reading. It looks at the sub-factors of reading anxiety: anxiety felt throughout the reading process, reading self-assurance, and anxiety when reading English characters. The findings of the study showed that Self-assurance was more influential and a constructive contributor to Jordanian English language teachers' utilization of metacognitive methods and the degree of orientation to reading than anxiety felt during reading. |
Language | en |
Publisher | دار نشر جامعة قطر |
Subject | Orientation to reading Anxiety Strategy use Self-assurance |
Alternative Title | أثر التوتر القرائي للغة الأجنبية على الاتجاهات واستخدام الاستراتيجيات لدى معلمي اللغة الإنجليزية-لغة أجنبية في الأردن |
Type | Article |
Pagination | 259-274 |
Issue Number | 1 |
Volume Number | 24 |
Alternative Abstract | تهدف الدراسة إلى الكشف عن العوامل الرئيسة للتوتر القرائي بين معلمي اللغة الإنجليزية-لغة أجنبية في الأردن، وذلك باستخدام مقياس توتر قراءة اللغة الأجنبية (FLRAS). تستكشف الدراسة مدى ارتباط هذه العوامل باستخدام الاستراتيجيات أثناء القراءة، مثل؛ استراتيجيات ما فوق المعرفة، والاستراتيجيات المعرفية، واستراتيجيات الدعم. كما تستكشف اتجاهات معلمي اللغة الإنجليزية نحو القراءة، التي تؤسس بدورها للانخراط النشط للقارئ في أثناء القراءة. بالإضافة إلى ذلك، تستكشف العوامل الفرعية الثلاثة للتوتر القرائي، وهي: التوتر خلال قراءة اللغة الإنجليزية، والثقة أثناء القراءة، والتوتر أثناء قراءة حروف اللغة الإنجليزية. أظهرت نتائج الدراسة أن الثقة عاملٌ مسهمٌ بشكل فعال في استخدام معلمي اللغة الإنجليزية في الأردن لاستراتيجيات ما فوق المعرفة، واتجاهاتهم نحو القراءة أكثر من التوتر الذي يتعرضون له أثناء القراءة. |
ESSN | 2706-672X |
Author | العبيه, سلامه أفليح |
Subject | الاتجاهات نحو القراءة التوتر استخدام الاستراتيجيات الثقة |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2024 - Volume 24 - Issue 1 [10 items ]