تأثير القيادة الإبداعية على الأداء المؤسسي في ظل التحول الرقمي : دراسة تحليلية على جامعة قطر
المرشد | الكويفي, أسامة |
المؤلف | الشمري, هدى معزي |
تاريخ الإتاحة | 2024-10-08T07:11:37Z |
تاريخ النشر | 2024-06 |
الملخص | هدفت هذه الدراسة إلى تحليل تأثير القيادة الإبداعية على تبني التحول الرقمي وتأثيره العام على الأداء المؤسسي، مع مراعاة المتغيرات الديموغرافية المختلفة، وقد تضمنت الأهداف استكشاف العلاقة بين القيادة الإبداعية وتعزيز الأداء المؤسسي في ظل التحول الرقمي، وتحليل تأثير القيادة الإبداعية على تبني التحول الرقمي، وتحديد تأثير تبني التحول الرقمي على الأداء المؤسسي، ودراسة الفروق الديموغرافية في ضوء هذه التأثيرات استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي منهجا لها، وأعدت استبانة تأثير القيادة الإبداعية وطبقت على تعزيز الأداء المؤسسي في ظل التحول الرقمي في جامعة قطر على عينة مكونة من 94 عضوا من أعضاء هيئة التدريس والإداريين من الذكور والإناث بمتوسط عمري قدره 41.4 عاما. واستخدم تحليل الارتباط والانحدار لاختبار الفرضيات. وقد كشفت النتائج عن وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين القيادة الإبداعية، وتعزيز الأداء المؤسسي في سياق التحول الرقمي، إذ تؤثر القيادة الإبداعية إيجابيًا على تبني التحول الرقمي. فضلا عن أن متغيري التحول الرقمي والقيادة الإبداعية يمكن أن يتنبأ إيجابيًا بالأداء المؤسسي. ولم توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تأثير القيادة الإبداعية والتحول الرقمي على الأداء المؤسسي بسبب المتغيرات الديموغرافية مثل الجنس، الجنسية، الحالة الاجتماعية، الفئة العمرية، سنوات الخبرة، والمستوى الوظيفي. وخلصت الدراسة إلى تأكيد أهمية القيادة الإبداعية، والتحول الرقمي في تعزيز الأداء المؤسسي، وأوصت بإستراتيجيات لتعزيز قدرات القيادة الإبداعية، ودعم التحول الرقمي في الجامعات. |
اللغة | ar |
الموضوع | القيادة الإبداعية التحول الرقمي الأداء المؤسسي التعليم العالي جامعة قطر |
العنوان البديل | The impact of creative leadership on institutional performance in light of digital transformation: an analytical study on Qatar University. |
النوع | Professional Masters Project |
الملخص البديل | The aim of the research was to analyze the impact of creative leadership on the adoption of digital transformation and its overall effect on institutional performance, considering various demographic variables. The objectives included exploring the relationship between creative leadership and enhancing institutional performance in the context of digital transformation, analyzing the impact of creative leadership on the adoption of digital transformation, determining the effect of adopting digital transformation on institutional performance, and studying demographic differences in light of these effects. The research employed a descriptive-analytical method, prepared, and applied a questionnaire on the impact of creative leadership on enhancing institutional performance in the context of digital transformation at Qatar University. The sample consisted of 94 male and female faculty members and administrators with an average age of 41.4 years. Correlation and regression analysis were used to test the hypotheses. The results revealed a statistically significant positive relationship between creative leadership and enhanced institutional performance in the context of digital transformation, where creative leadership positively affects the adoption of digital transformation. Furthermore, digital transformation and creative leadership variables can positively predict institutional performance. There were no statistically significant differences in the impact of creative leadership and digital transformation on institutional performance due to demographic variables such as gender, nationality, marital status, age group, years of experience, and job level. The study concluded by emphasizing the importance of creative leadership and digital transformation in enhancing institutional performance and recommended strategies to enhance creative leadership capabilities and support digital transformation in universities. |
التخصص | الماجستير التنفيذي في القيادة |
المؤلف | AlShammari, Houda Maazi |
الموضوع | creative leadership digital transformation institutional performance higher education Qatar University |
الملفات في هذه التسجيلة
هذه التسجيلة تظهر في المجموعات التالية
-
الماجستير التنفيذي في القيادة [46 items ]