• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الهندسة
  • الهندسة الميكانيكية والصناعية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الهندسة
  • الهندسة الميكانيكية والصناعية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Investigating the effect of utilizing new induction manifold designs on the combustion characteristics and emissions of a direct injection diesel engine

    Thumbnail
    التاريخ
    2018
    المؤلف
    Bassiony, Mohamed A.
    Sadiq, Abdellatif M.
    Gergawy, Mohammed T.
    Ahmed, Samer F.
    Ghani, Saud A.
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    New induction manifold designs have been developed in this work to enhance the turbulence intensity and improve the mixing quality inside diesel engine cylinders. These new designs employ a spiral-helical shape with three different helical diameters (1D, 2D, 3D; where D is the inner diameter of the manifold) and three port outlet angles: 0 deg, 30 deg, and 60 deg. The new manifolds have been manufactured using three-dimensional printing technique. Computational fluid dynamics simulations have been conducted to estimate the turbulent kinetic energy (TKE) and the induction swirl generated by these new designs. The combustion characteristics that include the maximum pressure raise rate (dP/dθ) and the peak pressure inside the cylinder have been measured for a direct injection (DI) diesel engine utilizing these new manifold designs. In addition, engine performance and emissions have also been evaluated and compared with those of the normal manifold of the engine. It was found that the new manifolds with 1D helical diameter produce a high TKE and a reasonably strong induction swirl, while the ones with 2D and 3D generate lower TKEs and higher induction swirls than those of 1D. Therefore, dP/dθ and peak pressure were the highest with manifolds 1D, in particular manifold m (D, 30). Moreover, this manifold has provided the lowest fuel consumption with the engine load by about 28% reduction in comparison with the normal manifold. For engine emissions, m (D, 30) manifold has generated the lowest CO, SO2, and smoke emissions compared with the normal and other new manifolds as well, while the NO emission was the highest with this manifold.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1115/1.4041543
    http://hdl.handle.net/10576/61213
    المجموعات
    • الهندسة الميكانيكية والصناعية [‎1499‎ items ]

    entitlement

    وثائق ذات صلة

    عرض الوثائق المتصلة بواسطة: العنوان، المؤلف، المنشئ والموضوع.

    • Thumbnail

      Biomaterials Science and Engineering in the Middle East 

      Mozafari M.; Al-Maadeed M.A.S.A. ( American Chemical Society , 2020 , Article)
      [No abstract available]
    • Thumbnail

      Utilizing international design competitions for enhancing 21st century engineering skills: The experience of shell Eco-Marathon 

      Abdulwahed M.; Benammar M.; Hasna , Mazen; Ghani S. ( Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc. , 2015 , Conference)
      Nurturing design skills in students is in the heart of all engineering curricula. While academic courses and capstone activities inject the design process in students, involvement in practical design activities is believed ...
    • Thumbnail

      From global to local: Investigation of necessary engineering skills for KBE transformation in Qatar in the context of global engineering attributes 

      Khair R.; Abdulwahed M.; Hamouda A.; Hasna , Mazen ( IEEE , 2013 , Conference)
      this paper provides the findings of a study on investigating the required contextual engineering skills in Qatar in light of the global engineering skills. A set of 20 attributes were identified in the literature, and ...

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video