Public awareness and perceptions of taxation in a changing Gulf economy
Date
2017-04Metadata
Show full item recordAbstract
For the VAT scheme to succeed in Qatar, public awareness is necessary. Consumers need
to understand how and why the VAT will affect their budgets. Perhaps more importantly,
businesses need to understand how to modify accounting and payment systems to comply
with the new tax law. Our findings, however, uncover a troubling reality: a widespread lack of
knowledge of the VAT, for both citizens and expatriates. This indicates that for a successful
rollout of the VAT scheme, greater communication to all segments of the economy is
required. This communication should involve, first, making information about the VAT readily
accessible to the public, and second, educating businesses about the requirements and
implications of the tax, perhaps through a series of tax workshops for businesses.
يعد الوعي العام ضرورة إلنجاح أية خطة لضريبة القيمة المضافة في قطر. إذ يجب أن يفهم المستهلكون
كيفية تأثير ضريبة القيمة المضافة على ميزانياتهم وسبب ذلك. كما أن من األهمية أن تفهم الشركات
لكيفية تعديل أنظمة السداد والمحاسبة لاللتزام بقانون الضرائب الجديد. ومع ذلك، كشفت النتائج
التي توصلنا إليها عن حقيقة مثيرة للقلق وهي ضعف المعرفة بضريبة القيمة المضافة لدى المواطنين
ٍّ والوافدين على حد ً سواء. ويشير هذا إلى أن طرح برنامج ناجح للضريبة على القيمة المضافة يتطلب تواصلا
ً أكبر وأوسع مع كافة قطاعات االقتصاد. وينبغي أن يشمل هذا التواصل أولا إتاحة المعلومات حول ضريبة
ً القيمة المضافة بسهولة للجمهور، وثاني ّ ا تعريف الشركات بمتطلبات هذه الضريبة وآثارها، ربما يتحقق هذا
ُ من خالل سلسلة ورش عمل تعقد للشركات حول الضرائب.
DOI/handle
http://hdl.handle.net/10576/6281Collections
- Social & Economic Survey Research Institute Research [286 items ]