• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الهندسة
  • الهندسة الكيميائية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الهندسة
  • الهندسة الكيميائية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Impact of nanoparticle-based fuel additives on biodiesel combustion: An analysis of fuel properties, engine performance, emissions, and combustion characteristics

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S259017452300171X-main.pdf (5.910Mb)
    التاريخ
    2024-01-31
    المؤلف
    Mofijur, M.
    Ahmed, Shams Forruque
    Ahmed, Bushra
    Mehnaz, Tabassum
    Mehejabin, Fatema
    Shome, Sristi
    Almomani, Fares
    Chowdhury, Ashfaque Ahmed
    Kalam, M.A.
    Badruddin, Irfan Anjum
    Kamangar, Sarfaraz
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Nanoparticles (NPs) are becoming increasingly crucial in academic as well as industrial applications. Nanoparticles’ addition to biodiesel shortens the time it takes for the fuel to ignite, allowing combustion to begin earlier and reducing the amount of heat released and the pressure in the cylinders under full load. Recent review studies have focused on nanoparticle additives used in biodiesel and diesel engines, performance, combustion behavior, and emission properties of biodiesel-powered diesel engines, and stability and combustion characteristics of metal nanoparticles (NPs) and their additive impact on compression ignition engines powered by biodiesel and diesel. However, nanoparticle effects on either biodiesel properties, engine performance, emissions, or combustion have not been comprehensively investigated in these studies. This paper addresses this gap by focusing on cost-effective and sustainable strategies for the development of fuel additives for biodiesel combustion. The literature has demonstrated that the incorporation of NP mixes (CeO2 + Al2O3) with biodiesel fuel improved the overall performance, emission characteristics, and combustion efficiency of the engine. For instance, the addition of TiO2 nanoparticles reduced smoke emission by 32.98 %, carbon monoxide (CO) by 30 % and unburned hydrocarbons (HC) by 28.68 %. Emissions of nitrogen oxide (NOx), CO, HC, and smoke were reduced by 30 %, 60 %, 44 %, and 38 %, respectively, while brake power (Bp) and brake thermal efficiency (BTE) went up by 12 %. This study will show advances and potential areas for nanoparticle-enhanced biodiesel engine improvement, leading to cost-effective and sustainable renewable energy solutions.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S259017452300171X
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.ecmx.2023.100515
    http://hdl.handle.net/10576/65715
    المجموعات
    • الهندسة الكيميائية [‎1247‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video