Show simple item record

Advisorنقاش, هبة
Authorطلخان, إيمان منير محمد
Available date2025-07-14T09:36:38Z
Publication Date2025-06
URIhttp://hdl.handle.net/10576/66296
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى تقضي أثر توظيف القصة الرقمية من منظور التعلم القائم على حل المشكلات في تدريس الكسور العشرية على التحصيل الأكاديمي لطالبات الصف الخامس في دولة قطر، ومقارنة نتائج هذه الاستراتيجية بالطريقة التقليدية، إضافة إلى تحليل تأثيرها تبعا لاختلاف المستويات الأكاديمية للطالبات إضافة إلى استقصاء مدى تباين هذا الأثر تبعا لاختلاف المستويات الأكاديمية للطالبات. اعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي بتصميم المجموعتين: تجريبية وضابطة، تألفت العينة من (66) طالبة من مدرسة الخنساء الابتدائية للبنات، تم توزيعهن بالتساوي بين المجموعتين. تلقت المجموعة التجريبية (33) طالبة) التعلم من خلال قصص رقمية مصممة خصيصًا لدمج المفاهيم الرياضية في سياقات مشكلات واقعية، بينما المجموعة ضابطة (33) طالبة) وفق النمط التقليدي. كما استخدمت الباحثة اختبارًا تحصيليا تم التحقق من صدقه وثباته، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات المجموعتين في الاختبار البعدي لصالح المجموعة التجريبية، مما يدل على فاعلية توظيف القصة الرقمية من منظور التعلم القائم على حل المشكلات في تحسين التحصيل الأكاديمي لدى طالبات الصف الخامس. كما أظهرت النتائج باستخدام اختبار (T-test) للعينات المترابطة وجود تحسن دال داخل المجموعة التجريبية بعد تطبيق التدخل مما يعكس الأثر التربوي العميق لهذه الاستراتيجية في تعزيز الفهم الرياضي. وأوضحت نتائج تحليل التباين الأحادي (ANOVA) أيضًا وجود فروق في مقدار التحسن تبغا للمستوى الأكاديمي، حيث استفادت الفئة المتدنية بدرجة أكبر وفق اختبار (Tukey)، وهو ما يؤكد دور القصة الرقمية في معالجة الفروق الفردية بين الطلاب. وقد أوصت الدراسة بدمج القصص الرقمية في مناهج الرياضيات، وإعداد برامج تدريبية للمعلمين حول توظيفها بفعالية، وتوسيع نطاق البحث في استراتيجيات تجمع بين التفاعل الرقمي والتعلم القائم على حل المشكلات.
Languagear
Subjectالقصة الرقمية
التعلم القائم على حل المشكلات
التحصيل الأكاديمي
الكسور العشرية
Titleأثر توظيف القصة الرقمية من منظور التعلم القائم على حل المشكلات في تدريس الكسور العشرية على تحصيل طالبات الصف الخامس في دولة قطر
Alternative TitleThe impact of employing digital storytelling from a problembased learning perspective in teaching decimal fractions on the academic achievement of fifth-grade female students in the State of Qatar
TypeMaster Thesis
Alternative AbstractThis study aimed to investigate the impact of employing digital storytelling from a problem-based learning perspective in teaching decimal fractions on the academic achievement of fifth-grade female students in the State of Qatar. It sought to compare the outcomes of this strategy with those of the traditional method and examine the extent to which its effectiveness varies according to students’ academic levels . The study adopted a quasi-experimental design with two groups: an experimental group and a control group. The sample consisted of 66 female students from Al-Khansa Primary School for Girls, evenly divided between the two groups. The experimental group (33 students) received instruction through specially designed digital stories that integrated mathematical concepts into realistic problem-based contexts, while the control group (33 students) was taught using traditional methods. An achievement test, validated for reliability and consistency, was used as the main instrument, and data were analyzed using SPSS . The results revealed statistically significant differences at the 0.05 level between the mean scores of the two groups in the post-test, favoring the experimental group. This indicates the effectiveness of digital storytelling from a problem-based learning perspective in improving academic achievement among fifth-grade students. The paired samples t- test also showed statistically significant improvement within the experimental group after the intervention, reflecting the deep educational impact of this strategy in enhancing mathematical understanding. Moreover, one-way ANOVA analysis indicated significant differences in the degree of improvement based on academic level, with lowerperforming students benefiting the most, as confirmed by the Tukey posthoc test. This highlights the role of digital storytelling in addressing individual differences among learners . The study recommended integrating digital stories into mathematics curricula, developing teacher training programs focused on their effective use, and expanding research on strategies that combine digital interactivity with problem-based learning.
Departmentالمناهج وطرق التدريس والتقييم
SubjectDigital Storytelling
Problem-Based Learning
Academic Achievement
Mathematics
decimal Fractions
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record