درجة ممارسة القيم الأخلاقية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين بالمدارس الحكومية في دولة قطر
Advisor | علي, محمد رجب عبدالحكيم |
Author | القريصي, رحمة حمد عبد الله |
Available date | 2025-07-14T09:41:46Z |
Publication Date | 2025-06 |
Abstract | استهدفت هذه الدراسة الكشف عن درجة ممارسة القيم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين في المدارس الحكومية في دولة قطر، وسعت إلى تحديد القيم الأخلاقية اللازمة تنميتها لدى الفئة نفسها من التلاميذ، كما سعت إلى معرفة درجة تأثير متغيرات ( جنس المعلم، والمادة الدراسية، وسنوات الخبرة على ممارسة التلاميذ للقيم الأخلاقية. واعتمدت هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وقامت الباحثة ببناء أداتين (قائمة القيم الأخلاقية، والاستبانة من أجل الإجابة عن تساؤلات الدراسة وتحقيق أهدافها. تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات المرحلة الابتدائية في المدارس الحكومية في دولة قطر للعام الأكاديمي 2024 - 2025، واقتصرت عينة الدراسة على (364) معلماً ومعلمة للمرحلة الابتدائية تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة. وأسفرت هذه الدراسة عن النتائج التالية: تكونت قائمة القيم الأخلاقية من 12 قيمة، وهي ( الصدق والالتزام، والتواضع، والرحمة والإيثار، والأمانة، وتقبل النصيحة، والتعاون، وتقدير المعلم، واحترام الآخر، والتسامحوالنظافة؛ حيث اتفق معظم المحكمين على أهميتها بالنسبة للمرحلة الابتدائية. درجة ممارسة تلاميذ المرحلة الابتدائية لكل قيمة من القيم الأخلاقية في المدارس الحكومية في دولة قطر جاءت بدرجة ممارسة كبيرة لجميع القيم الأخلاقية من وجهة نظر معلميهم. وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير جنس المعلم لصالح المعلمات. وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير سنوات الخبرة لصالح المعلمين أصحاب الخبرة من 5 - 10 سنوات على حساب أصحاب الخبرة ( أقل من 5 سنوات). وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير المادة الدراسية لصالح ( المسار العلمي) على حساب مواد اللغة الإنجليزية والعلوم الاجتماعية والعلوم العامة والحاسوب). وقد أوصت الدراسة بتعزيز تبادل الخبرات التربوية والاستراتيجيات التعليمية بين المعلمين والمعلمات من خلال عقد ورش عمل مشتركة يستفيد من خلالها المعلمون استراتيجيات وأساليب فعالة لتعزيز القيم الأخلاقية. كما أوصت بتصميم برامج تدريبية للمعلمين والمعلمات حديثي التخرج تركز على كيفية دمج القيم الأخلاقية في التدريس باستخدام أساليب واستراتيجيات حديثة وفعالة. |
Language | ar |
Subject | درجة ممارسة القيم الأخلاقية المرحلة الابتدائية المدارس الحكومية |
Alternative Title | The degree of practicing moral values among primary school students from the point of view of teachers in government schools in the state of Qatar. |
Type | Master Thesis |
Alternative Abstract | This study aimed to examine the extent to which primary school students practice moral values from the perspective of teachers in government schools in Qatar. It sought to establish a list of essential moral values that should be nurtured among primary students in Qatar. Additionally, the study explored the degree to which students adhere to these values, as perceived by their teachers, and investigated the impact of certain variables (teacher’s gender, subject taught, and years of experience) on students’ practice of moral values. The study adopted a descriptive-analytical methodology. The researcher developed two research instruments: a list of moral values and a questionnaire, to address the study’s questions and achieve its objectives. The study population comprised all primary school teachers in government schools across Qatar during the 2024–2025 academic year. A simple random sampling technique was used to select a sample of 364 teachers. Key Findings: • The study resulted in a list of 12 fundamental moral values: honesty, commitment, humility, compassion, altruism, trustworthiness, receptiveness to advice, cooperation, appreciation of teachers, respect for others, tolerance, and cleanliness. These values were endorsed as essential for primary students by the majority of expert reviewers. • The findings indicated that primary school students in Qatari government schools exhibit a high level of adherence to moral values, according to their teachers. • Statistically significant differences were found based on the gender of the teacher, favoring female teachers. • Statistically significant differences were also observed based on years of experience, with teachers who had 5–10 years of experience perceiving a higher level of moral values among students compared to those with less than five years of experience. • Additionally, differences were found based on the subject taught, with teachers in the scientific track reporting higher levels of moral value practice among students compared to teachers of English, social studies, general science, and computer studies. Recommendations: The study recommended fostering the exchange of educational experiences and teaching strategies among male and female teachers through joint workshops that provide effective approaches to reinforcing moral values in students. Moreover, it emphasized the need to design training programs for newly graduated teachers, focusing on integrating moral values into teaching using modern and effective strategies. |
Department | المناهج وطرق التدريس والتقييم |
Subject | Extent of practice moral values primary education government schools |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Educational Sciences [42 items ]