• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • حقوق النشر
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز قطر للنقل والسلامة المرورية
  • السلامة المرورية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز قطر للنقل والسلامة المرورية
  • السلامة المرورية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Qatar’s success story during FIFA world Cup 2022: Role of travel demand management and impact on travel behavior

    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S2213624X25001063-main.pdf (5.103Mb)
    التاريخ
    2025-06-30
    المؤلف
    Mohammed, Anas
    Shah, Muhammad Sultan
    Alhajyaseen, Wael
    Alqaradawi, Mohammed
    Edries, Belal
    Tahmasseby, Shahram
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    The FIFA World Cup Qatar 2022 (FWC2022) presented transportation challenges for host cities, prompting Qatar to implement extensive Travel Demand Management (TDM) measures. This study evaluates the effectiveness of these strategies in managing travel demand and influencing resident behavior during the event, offering valuable insights for future urban mobility initiatives. Utilizing a mixed-methods approach that combined quantitative public transport ridership analysis with qualitative resident surveys. We observed a 73% increase in metro ridership and a reduction of 2.8 car trips per week, demonstrating a shift in travel preferences during the FIFA World Cup 2022 (FWC2022). Public transport fare discounts (60% rated highly influential) and temporary school closures (62%) were particularly effective. The findings indicate that 66% of respondents expressed a willingness to maintain their travel changes post-FWC2022 if TDM measures, like lower fares and extended public transport hours, continue. The scalability of these insights to other developing countries is promising, as many urban areas face similar challenges, including congestion and inadequate public transport. The FWC2022 experience highlights the importance of context-specific TDM strategies that consider local demographics and infrastructure. By fostering a culture of sustainable mobility, cities can adopt flexible approaches to accommodate unique commuting patterns and improve transport systems for future mega-events. Our study acknowledges limitations, including the exclusion of tourist behavior and reliance on self-reported data, which highlights the need for further research to include pre-post studies and more objective data collection methods. Future work should also explore promoting alternative transportation options and develop mobility strategies tailored to distinct population segments.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213624X25001063
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.cstp.2025.101469
    http://hdl.handle.net/10576/68143
    المجموعات
    • السلامة المرورية [‎208‎ items ]
    • أبحاث كأس العالم 2022 [‎170‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video