• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • حقوق النشر
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز قطر للنقل والسلامة المرورية
  • السلامة المرورية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز قطر للنقل والسلامة المرورية
  • السلامة المرورية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Exploring Commuter's Preferences and Future Intentions to Use Ride-Sharing: A Case Study From a Developing Country

    Thumbnail
    عرض / فتح
    Journal of Advanced Transportation - 2025 - Hussain - Exploring Commuter s Preferences and Future Intentions to Use.pdf (1.612Mb)
    التاريخ
    2025
    المؤلف
    Hussain, Intizar
    Hussain, Qinaat
    Dias, Charitha
    Bargi, Walid Al
    Ali, Nazam
    Abdullah, Muhammad
    Cheng, Lin
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    This study investigates transportation choices with a specific focus on ride-sharing practices. The main aim of the study was to understand the current modes of transport, the primary reasons for choosing them, ride-sharing experiences, and future ride-sharing intentions within the context of Islamabad, Pakistan. The final analyses were based on 294 respondents, including 88 respondents with prior ride-sharing experience. The sample was skewed toward male participants (80.6%), reflecting national mobility patterns. Logistic regression was employed to investigate the relationship between different factors toward individuals’ intentions to use ride-sharing as a future commuting option. The results indicate that gender, previous ride-sharing experience, preferences for companionship during ride-sharing, and the primary mode of transportation for shopping emerged as significant factors influencing future ride-sharing intentions. Males are nearly three times more likely to adopt ride-sharing (Exp (β) = 2.9) than females (β = 1.07, p < 0.01). Similarly, individuals with previous ride-sharing experience (β = 0.94, p < 0.01) have a 2.6 times higher likelihood of choosing ride-sharing in the future. Moreover, respondents preferring larger groups while ride-sharing exhibit higher adoption intentions (β = 0.26, p = 0.02, Exp (β) = 1.3). In contrast, individuals primarily using motorcycles (β = −1.53, p = 0.02, Exp (β) = 0.2) or personal cars (β = −1.72, p = 0.01, Exp (β) = 0.2) for shopping are less inclined to shift toward ride-sharing. The model achieves a Nagelkerke pseudo R2 of 0.23, explaining 23% of the variance in future ride-sharing intentions. This research yields valuable insights that could guide initiatives aimed at fostering ride-sharing adoption and encouraging individuals to utilize this mode of transportation.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1155/atr/5516034
    http://hdl.handle.net/10576/68153
    المجموعات
    • السلامة المرورية [‎208‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video