• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • حقوق النشر
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الآداب والعلوم
  • الأدب الإنجليزي واللسانيات
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الآداب والعلوم
  • الأدب الإنجليزي واللسانيات
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Variant Rebellions: Psychic Compromise in Obi; or, Three-Fingered Jack

    عرض / فتح
    Main Article (549.1Kb)
    التاريخ
    2021-09-01
    المؤلف
    Khan, Yasser Shams
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    This paper explores certain fundamental aspects of melodramatic theatricality used to depict the colonial world on the London stage at the turn of the century. As melodrama was a hybrid of comedy, tragedy, pantomime, and sentimentalism, the juxtaposition of a variety of these compositional strategies opens up the interpretation of John Fawcett's successful pantomime Obi; or Three-Fingered Jack (1800) and its later 1830 melodramatic adaptation by William Murray. As examples of racial melodramas, these plays disrupt the otherwise conventional moral polarity typical of melodramas by situating archetypal melodramatic characters in a morally ambiguous, theatrically conceptualized colonial space. Stage apparatus and performance were but two aspects of melodramatic theatricality that were deployed to recreate the colonial world. The basic argument in this paper explores the contrary pulls within these plays. On the one hand, the spectators' cathartic celebration of the rebels' expulsion at the end of the play entrenches their identification with British imperial ideology by arousing collective feelings of patriotism, thus consolidating the national identity of spectators as British imperialists. On the other hand, the visuals and the music that depict the colonial social order of a slave colony and the heroic feats of the rebel slave opened up a space of possible critique of British imperial ventures. These contrary drives within the melodramatic form are reformulated in terms of a "psychic compromise" in which the act of rebellion is endorsed for its dramatic potential to arouse fantasies of heroic revolt but is ultimately compromised in a larger ideological frame that celebrates the empire and the reconstitution of colonial order. This paper offers insights into the popular cultural perception of the empire, obliquely illuminating the larger historical processes of empire building during the late eighteenth and early nineteenth centuries.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85174545659&origin=inward
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1353/ecy.2023.a906886
    http://hdl.handle.net/10576/68441
    المجموعات
    • الأدب الإنجليزي واللسانيات [‎124‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video