فن المقامة في الأدب العربى الجزائري خلال القرنين التاسع عشر والعشرين
Abstract
The methodology seeks to treat the events in the study of "The Maqama" within the historical and analytical context of the Algerian prose around the 19th and the 20th Centuries respectively.
The present paper is based on the 19th Century within the context ofAl Amir Abdul Qadir Al Jazairi and Muhammad Abdul Rahman Al Daisy. I began the first under the shadow of Sufism, contrary to the latter stages and territories in the life of Al Amir Abdul Qadir. As for the second, my inclinations "were towards the Romantic Literary mythology, with reference to the intellectual and cultural perspective under French rule at that time.
In the 20th Century the distinguished work on the Maqama by Umar Bin Buraihimat with his publications were based on historical and cultural dimensions. Attempts were being made by Muhammad Salih Khabshas under its shadows to enhance education whereas Muhammad Bashir Al Ibrahimi based his attempts on the literary aspect. These changes became evident on the historical, political and cultural stages. The level of changes became apparent around the 20th Century more than the 19th Century. يعالج البحث واقع المقامة في النثر الجزائري خلال القرنين التاسع عشر والعشرين بمنهج تاريخي وصفي تحليلي . فتركز الحديث في القرن التاسع عشر عن تجربتي (الأمير عبد القادر الجزائري ) و(محمد بن عبد الرحمن الديسي ) فبدت الأولى ذات ظلال صوفية عكست مرحلة من حياة (الأمير عبد القادر) ومحيطه الخاص ، أما الثانية فقد نحت نحوا أدبيا رومانسيا مع جنوح إلى الرمز لتصوير مآل الثقافة والمثقف ، تحت الاحتلال الفرنسي في (الجزائر) يومئذ .
أما في القرن العشرين فقد تميز فن المقامة بتجربة (عمر بن بريهمات ) بطابعها التاريخي الثقافي وتجربة (محمد صالح خبشاس ) بظلالها الإصلاحية التربوية، بينما غلبت السمة الأدبية الوصفية الخالصة على تجربة (محمد البشير الإبراهيمي ) . وقد عكس هذا النوع من ملامح المرحلة تاريخيا وسياسيا وثقافيا ، كما عكس المستوى الأدبي الذي تقدم خطوات معتبرة في القرن العشرين عن القرن التاسع عشر .