Show simple item record

Authorالسنبل، عبد العزيز بن عبد الله
Available date2009-11-25T13:39:11Z
Publication Date2004
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2004, Vol. 6, No. 6, Pages 73-125.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8589
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العوائد التي يجنيها الدارسون من خلال مشاركتهم في برامج محو الأمية في مدينتي الرياض والخرج في المملكة العربية السعودية، وذلك من منظور الدارسين والمعلمين. وينتظر من نتائج هذه الدراسة أن تسهم في تطوير البرامج المقدمة حاليا وتطوير جودتها النوعية. شارك في هذه الدراسة (109) مدرسة و (239) دارسا تم اختيارهم بصورة عشوائية من إجمالي المعلمين والدارسين في مجتمع الدراسة. واستخدم الباحث استبيانا مقننا لجمع المعلومات المطلوبة، كما استعان الباحث بعدد من المساعدين لتعبئة الاستبيانات الخاصة بالدارسين. و اشتملت أداة الدراسة ( الاستبيان) على (40) سؤالً تمحورت في ستة مجالات هي: العوائد الاقتصادية، والوظيفية، والدينية، والأسرية، والنفسية، والثقافية. وركزت الدراسة على بحث أثر عدد من المتغيرات في رؤية عينة الدراسة لعل احد برامج محو الأمية. وهذه المتغيرات هي الوظيفة (معلم، دارس)، المرحلة الدراسية، الانتماء الاجتماعي للدارسين، وظائف الدارسين، دوافع الدراسة، موقع المدرسة، الفئة العمرية للدارسين. وبينت نتائج الدراسة أن عوائد برامج محو الأمية لا تقتصر على اكتساب مهارات القراءة والكتابة والحساب فحسب، وإنما تتعدى إلى جوانب أخرى تتعلق بحياة الدارس اليومية والمستقبلية سواء على مستواه الشخصي أم الأسري أم المجتمعي. وتبين أن لبعض متغيرات الدراسة أثرا في نظرة عينة الدراسة بالنسبة إلى عوائد برامج محو الأمية.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectتعليم الكبار -- السعودية.
محو الأمية
Titleعوائد برامج محو الأمية من منظور الدراسين والمدرسين في المملكة العربية السعودية
Alternative TitleBenefits of literacy education programs as perceived by literacy teachers and learners in Saudi Arabia
TypeArticle
Pagination73-125
Issue Number6
Volume Number6
Alternative AbstractThis research aimed at studying the benefits of literacy education programs in Riyadh and Alcharj of Saudi Arabia as perceived by literacy teachers and learners. It is expected that the result of the study would assist in improving the offered programs and improve its quality. A random sample of 109 teachers and 239 learners participated in the study and a 40 item questionnaire was utilized in the study. The researcher trained a number of assistants to help in filling out the responses of literacy learners to questions being asked. The questionnaire consisted of six categories mainly the economic, occupational, religious, family, psychological, and cultural benefits. The study investigated the impact of a number of independent variables on the perceptions of teachers and learners concerning the benefits of the program. Results showed that literacy programs benefits exceeds the classical 3 R model. Results showed that literacy benefits have a good impact on the learner's life as an individual, a member of a family and a member of the society. As well, results showed that certain variables had an impact of learners and teachers perceptions concerning literacy efforts.
AuthorEl Sunbel, Abdeul Aziz Abdulla
SubjectLiteracy Education
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record