Show simple item record

Authorالرواضية، صالح محمد
Available date2016-05-19T15:11:48Z
Publication Date2007
Publication NameJournal of Educational Sciences (JES)
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 12, No.12, Pages 73-100
ISSN99921-52-96-6
URIhttp://hdl.handle.net/10576/4567
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن صورة الغرب في كتب التاريخ المقررة لطلبة المرحلتين الأساسية و الثانوية في الأردن، وذلك من خلال تحليل محتوى هذه الكتب. وقد تبلورت مشكلة الدراسة في السؤالين التاليين: (1) ما عدد الأفكار المتعلقة بالغرب في كتب التاريخ المقررة على طلبة المجلة الأساسية و الثانوية في الأردن؟ (2) كيف كانت صورة الغرب في تلك الكتب على ضوء الموضوعات المتضمنة فيها؟. وتكونت عينة الدراسة من سبعة كتب ( من الصف السادس إلى الثاني الثانوي)، تم تحليل نحو 50% من محتوى كل كتاب من هذه الكتب. و لتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث ببناء أداة خاصة لتحليل محتوى الكتب عينة الدراسة كما استخدمت وحدة الفكرة لغايات التحليل، كالتكرارات و النسب المئوية بالإضافة إلى معامل الارتباط ، و بعد إجراء المعالجات الإحصائية اللازمة تبين أن الغالبية العظمى (67,09%) من الموضوعات المتعلقة بالغرب في كتب التاريخ تنتمي إلى مجال " الحياة السياسية و العسكرية" ، في حين بلغت نسبة الأفكار المنتمية غلى المجالين الثاني " الحياة الاجتماعية و الثقافية و الدينية" والثالث " الحياة الاقتصادية " (19,55%) و (13,36% ) على التوالي. و أشارت النتائج إلى أن صورة الغرب في كتب التاريخ لأردنية، صورة غير متوازنة، من حيث مكوناتها و عناصرها، حيث غلب عليها الطابع السياسي و العسكري في حين كانت فقيرة في رسم الجانب الاجتماعي و الثقافي و الديني و الاقتصادي للغرب
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالشرق و الغرب
الاتصال بين الثقافات
الأردن -- تاريخ
Titleصورة الغرب في كتب التاريخ المقررة لطلبة المرحلتين الأساسية و الثانوية في الأردن : دراسة تحليلية
Alternative TitleImage of the Western in the Jordanian Basic and Secondary History Textbooks : Analytical Study
TypeArticle
Pagination73-100
Issue Number12
Volume Number12
Alternative AbstractThis study aimed to bring to the light the image of the west in the Jordanian basic and secondary history textbooks, using content analysis procedures. The problem statement was put out in the light of the following two questions: (1) how many ideas -related to the westare included in the Jordanian basic and secondary history textbooks? (2) According to these ideas, what is the nature of the image of west in those textbooks? The sample of the study consisted of seven textbooks. To achieve the aim of this study, a special instrument was designed for analyzing the content. The unit of "idea" was used for the purpose of analysis. Descriptive statistics (frequencies, percentages and correlation coefficient) were employed to answer the questions. Data analysis showed that the majority (67.09%) of these ideas were related to the domain of "political and military life", whereas (19,55%) and (13,37%) of these ideas were related to the domain of "social, cultural and religious life" and "economic life" respectively. Furthermore, the findings indicated that the image of the west in the Jordanian history textbooks was not balanced in view of its elements and components. On other words, political and military were dominate, whereas the social, cultural, religious, and- economic questions were poorly handled.
AuthorAl Rawadia, Saleh Mohammed


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record