الارشاد النفسي التربوي: أهميته، ومدى الحاجة إليه في المدرسة الابتدائية في قطر، دراسة ميدانية

Show simple item record

Author Al Mogaiseeb, Abdulaziz A. [عبد العزيز المغيصيب] en_US
Available date 2009-11-25T13:10:35Z en_US
Publication Date 1992 en_US
Citation Journal of the E. R. C., 1992, Vol. 1, No. 2, Pages 67-129. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8140 en_US
Abstract هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مدى حاجة تلميذ المدرسة الابتدائية في قطر إلى الخدمات الإرشادية، والتعرف على الفروق في مدي هذه الحاجة تبعاً لمتغيري الجنس (ذكور- إناث) وموقع المدرسة (مدن- قري)، وذلك من وجهة نظر مربين ومربيات الفصول. وقد بلغ عدد عينة الدراسة (487) من مربين ومربيات الفصول يعملون في (27) مدرسة ابتدائية في العاصمة الدوحة، وفي بعض مدن قطر. وقد صمم الباحث استبياناً لهذا الغرض يحتوى على (42) عبارة تمثل الخدمات الإرشادية التي يحتاجها تلميذ المدرسة الابتدائية في ثلاثة مجالات هي: المجال الدراسي، المجال الاجتماعي، والمجال النفسي، وتم التأكد من صدق وثبات المقياس بالطرق المناسبة. واستخدمت التكرارات والنسب المئوية واختبار مربع كاي كأساليب احصائية في الدراسة. وقد توصلت الدراسة إلى ما يلي: 1- حاجة تلميذ المدرسة الابتدائية إلى الخدمات الإرشادية في المجالات الثلاثة: الدراسية، الاجتماعية، والنفسية كبيرة بصرف النظر عن جنس التلميذ أو موقع المدرسة. 2- لا يوجد اختلاف كبير بين تلاميذ وتلميذات المدرسة الابتدائية في نوعية الخدمات الإرشادية التي يحتاجونها، إذا أشارت النتائج إلى أن هناك اختلافا له دلالة في (7) خدمات فقط من (42) خدمة تمثلها عبارات استبيان الدراسة. 3- لا يوجد اختلاف كبير بين تلاميذ وتلميذات مدارس المدينة وتلاميذ وتلميذات مدارس القرى في نوعية الخدمات الإرشادية التي يحتاجونها، إذا أشارت النتائج إلى أن هناك اختلافا له دلالة في (4) خدمات فقط من (42) خدمة ارشادية تمثلها عبارات استبيان الدراسة. 4- تأتي الحاجة إلى الخدمات الارشادية في المجال الدراسي في المرتبة الأولى حسب رأي أفراد العينة تليها الحاجة إلى الخدمات الإرشادية في المجال الاجتماعي، ثم في المجال النفسي. en_US
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Psychology en_US
Subject علم النفس ar
Title الارشاد النفسي التربوي: أهميته، ومدى الحاجة إليه في المدرسة الابتدائية في قطر، دراسة ميدانية en_US
Alternative Title Educational, Psychological Counselling: it's Significance, and the need of it at the elementary School in Qatar ar
Type Article en_US
Pagination 67-129 en_US
Issue Number 2 en_US
Volume Number 1 en_US
Alternative Abstract The purpose of this study is to determine the need of elementary school students for counselling services and to find out if there are any differences for these needs between boys and girls on the one hand, and between urban and rural students on the other, as perceived by their form masters. The sample of the study consisted of 478 male and female form masters working in 27 elementary schools in Doha City and some Qatari villages. A special questionnaire was designed by the researcher for this purpose, It comprised 42 items representing the needs of elemetary school students in three different areas: academic, social and psychological. The reliability and the validity of the instrument has been verifed. Suitable statistical techniques such as frequency percentages and Chi-square were used in the analyses of the data. The research findings were as follows: 1. There is a great need for counselling services in all three areas, by all students, regardless of sex and school location; 2. There were no significant differences between boys and girls in the kind of counselling services that they need except in 7 out of 42 services measured by the instrument of the study; 3. There were no significant differences between urban and rural students in the kind of counselling services that they need, except, in 4 out of 42 services measured by the instrument of the study; 4. The need for academic counselling services for elementary school students was ranked by the subjects as the most important, followed by the need for social counselling services, and then the need for psychological counselling services.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record