Show simple item record

AuthorGaber, Maged A. [ماجد ابو جابر]
AuthorKattami, Youssef [يوسف قطامي]
Available date2009-11-25T13:11:19Z
Publication Date1998
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1998, Vol. 7, No. 13, Pages 105-140.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8163
Abstractتسعى هذه الدراسة إلى تعرف تأثير جنس الطالب ودرجته في التربية العملية ودرجة مناسبة تكنولوجيا التعليم للتخصص على درجة استخدام تكنولوجيا التعليم. كما تسعى إلى توفير أدب متخصص في المجال، وأداة مطورة لنفس الغرض ذات خصائص سيكومترية مناسبة، يمكن أن تسهم في فهم المعوقات المتعلقة باستخدام تكنولوجيا التعليم. وقد تم استخدام التصميم العاملي لتحليل التباين الثلاثي (2*2*3) لمتغيرات الدراسة وتفاعلاتها الثنائية والثلاثية. كما تم استخدام اختبار شافيه. وقد بينت النتائج أن هناك فروقاً ذات دلالة بين مستويات المتغيرات المبحوثة عند مستوى (ألفا <0.0001) وتفاعلاتها الثنائية والثلاثية. كذلك بينت النتائج أن هناك فروقاً ذات دلالة بين درجات معوقات استخدام تكنولوجيا التعليم باعتبار الجنس ولصالح الإناث. كما بينت النتائج فروقا ذات دلالة بالنسبة لدرجة مناسبة تكنولوجيا التعليم لصالح المتوسط الأعلى. وفى مجال اختبار الفروق بين التفاعلات الثنائية والثلاثية، فقد تبين أن كلها كانت ذات دلالة عند المستوى (ألفا<0.0001). وقد أوصت الدراسة زيادة الاهتمام بأفكار الطالب المعلم نحو استخدام تكنولوجيا التعليم من ضمن توصيات أخرى.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectEducational Technology
Subjectتكنولوجيا التعليم
Titleتأثير جنس الطالب ودرجتة في التربية العملية ومدى مناسبة التكنولوجيا للتخصص على درجة استخدام تكنولوجيا التعليم
Alternative TitleThe effect of student gender, grade in practice teaching, and instructional technology suitability for major on the degree of Instructional technology use
TypeArticle
Pagination105-140
Issue Number13
Volume Number7
Alternative AbstractThe study investigates the effects of student gender,grade in practice teaching and instructional technology suitability major on the degree of the instructional technology use. Also, it seeks to accumulate specialized literature in the field which can be helpful in understanding the difficultes related to instructional technology use, and the construction of a tool with pychometric indices. A three way analysis of variance (ANOVA)(2X2X3) and Scheffe' test were used. The results showed significant differences among student gender, student grade in practice teaching, and instructional technology suitability to student major on the degree of instructional technology use at ( Alpha > 0.0001). Some recommendations were presented in the study.


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record