Show simple item record

Author Al Mannai, Abdullah Salem [عبد الله سالم المناعي]en_US
Available date 2009-11-25T13:38:12Zen_US
Publication Date 2004en_US
Publication Name Journal of Educational Sciences
Citation Journal of Educational Sciences (JES), 2004, Vol. 3, No. 5, Pages 19-63.en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8524en_US
Abstract هدفت هذه الدراسة التعرف على مجالات الإفادة من الأنترنت في العملية التعليمية والبحث العلمي كما يتصورها أعضاء هيئة التدريس بجامعة قطر، ودرجة أهميتها ودرجة توظيفها في العملية التعليمية والبحث العلمي، بالإضافة إلى التعرف على أثر بعض المتغيرات المستقلة (المرتبة العلمية، الجنس، بلد الحصول على درجة الدكتوراه، والكلية) على تصوراتهم لمجالات الافادة من الانترنت وتوظيفهم لها في مجالي العملية التعليمية والبحث العلمي. وتكونت عينة الدراسة من (378) من اعضاء هيئة التدريس بالجامعة من المدرسين وأساتذة مساعدين واساتذة من الجنسين، موزعين على جميع كليات الجامعة الست، واعد الباحث أداة لجمع البيانات تكونت من 36 بندا، وقد استخدمت اساليب احصائية (التكرارات، المتوسطات الحسابية، كا2، تحليل التباين أحادي الاتجاه، واختبار شيفيه) في تحليل البيانات للتوصل إلى نتائج الدراسة، واشارت الدراسة إلى النتائج التالية: أن جميع أعضاء هيئة التدريس بجامعة قطر لديهم تصورات ايجابية مرتفعة عن أهمية توظيف الانترنت في العملية التعليمية والبحث العلمي، وأن تصوراتهم في مجال البحث العلمي أكثر ايجابية من تصوراتهم في مجال العملية التعليمية. ولا توجد فروق دالة احصائياً بين أعضاء هيئة التدريس في تصوراتهم نحو أهمية الخدمات التي تقدمها الانترنت في مجالي العملية التعليمية والبحث العلمي بحسب المتغيرات المستقلة التالية: المرتبة العلمية، الجنس، مكان الحصول على درجة الدكتوراه، والكلية. وتعتبر درجة توظيف أعضاء هيئة التدريس بجامعة قطر للأنترنت قليلة في مجال العملية التعليمية ومجال البحث العلمي، وان كانت نسبة التوظيف في البحث العلمي أفضل منها في العملية التعليمية. ولا توجد فروق دالة إحصائيا بين أعضاء هيئة التدريس في درجة توظيف الأنترنت في مجالي العملية التعليمية والبحث العلمي تبعاً لمتغيرات المرتبة العلمية، والجنس. بينما توجد فروق دالة إحصائياً بين أعضاء هيئة التدريس ترجع لمتغير بلد الحصول على درجة الدكتوراه، والكلية.en_US
Language aren_US
Publisher Qatar Universityen_US
Subject Educationen_US
Subject الانترنتar
Title مجالات الإفادة من خدمات الإتترنت في العملية التعليمية والبحث العلمي كما يتصورها أعضاء هيئة التدريس بجامعة قطرen_US
Alternative Title The Perception of the Academic Staff at the University of Qatar towards the Application of the Internet in the Educational Process and Scientific Researchar
Type Articleen_US
Pagination 19-63en_US
Issue Number 5en_US
Volume Number 3en_US
Alternative Abstract The aim of this study is to explore the perceptions of the academic staff at the University of Qatar towards the application of the Internet in the educational process and scientific research. In addition, the researcher tried to explore the effect of some independent variables on their perceptions towards the application of the Internet in the educational process and scientific research. The researcher prepared an instrument, consisting of 36 items. Random samples were chosen from the total population of the academic staff at University of Qatar (378 individuals), the researcher used different analysis methods (Frequencies, Mean, Chi-Square, One Way ANOVA and Scheffe test) to analyze the data for the results. The study results revealed that there were positive perceptions among all the academic staff at University of Qatar towards the application of the Internet in the educational process and scientific research. However, academic staff had shown more positive perceptions towards the application of the Internet in the scientific research than the educational process. There were no significant differences between the perceptions of the academic staff at University of Qatar towards the importance of the services available on the Internet in the educational process and scientific research according to the following independent variables: academic status, sex, country of graduation, and college. There were low levels of application among the academic staff for the Internet services in the educational process and scientific research. However, academic staff was in favor of using the Internet in scientific research more than educational process. There were no significant differences between the academic staff in the degree of application of the Internet in the educational process and scientific research according to two independent variables including academic status and sex. There were significant differences between the academic staff in the degree of application of the Internet in the educational process and scientific research according to two independent variables namely: country of graduation and college.


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record