• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Current Journals
  • Journal of Educational Sciences
  • 2006 - Volume 09 - Issue 09
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Current Journals
  • Journal of Educational Sciences
  • 2006 - Volume 09 - Issue 09
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    علاقة التحصيل والاتجاه بمهارات التدريس لدى الطلبة من معلمي التربية الإسلامية

    Thumbnail
    View/Open
    080609-02-fulltext.pdf (510.5Kb)
    Date
    2006
    Author
    العياصرة، محمد عبد الكريم
    AI-Ayasirah, Mohammed
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    هدفت هذه الدراسة إلى تعرف مستوى وفاعلية المهارات التدريسية لدى الطلبة معلمي التربية الإسلامية، وعلاقتها بتحصيلهم، و اتجاهاتهم نحو تدريس المادة. وقد تكونت عينة الدراسة من (45) من الطلبة المعلمين، الذين يقومون بالتطبيق العملي الميداني خلال الفصل الثامن من السنة الجامعية الرابعة. أستخدم في الدراسة ثلاثة مقاييس، هي: مقياس بطاقة الملاحظة للمهارات التدريسية، ويتكون من (30) مهارة تدريسية. ومقياس الاتجاه نحو تدريس التربية الإسلامية، ويتكون من (20) مفردة. ومقياس التحصيل العلمي من خلال المعدلات التراكمية للطلبة المعلمين. وعرضت الدراسة مستويات أداء المهارات التدريسية لدى الطلبة معلمي التربية الإسلامية، وأهميتها النسبية. وأظهرت النتائج أن مستو ى أداء المهارات التدريسية لدى الطلبة المعلمين أعلى من درجة إتقان المهارة التدريسية (80 % فاكثر) وبدلالة إحصائية. كما بينت النتائج عدم وجود عالقة ذات دلالة إحصائية تربط بين المهارات التدريسية لدى الطلبة معلمي التربية الإسلامية، وتحصيلهم. في حين بينت وجود علاقة ذات دقة إحصائية تربط بين المهارات التدريسية لدى الطلبة معلمي التربية الإسلامية و اتجاهاتهم نحو تدريس المادة. وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات في ضوء ما أسفرت سكنه من نتائج.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8649
    Collections
    • 2006 - Volume 09 - Issue 09 [‎6‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video