• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Bulletin of the Faculty of Education - [ From 1982 TO 2001]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Bulletin of the Faculty of Education - [ From 1982 TO 2001]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    أنماط الأخطاء الشائعة في أداء طالبات التربية العملية وعلاقتها ببعض المتغيرات (دراسة اثنوغرافية)

    Thumbnail
    View/Open
    019613-0008-fulltext.pdf (1.574Mb)
    Date
    1996
    Author
    فوزية ابراهيم يعقوب دمياطي
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الأخطاء والمشكلات، التي تواجه المتدربات أثناء أدائهن للتربية العملية في تخصص العلوم الاجتماعية. وانحصرت تلك الأخطاء في التخطيط والتحضير للدرس وتنفيذه. كما هدفت الدراسة إلى التعرف على الفرق بين تلك الأخطاء. قامت الباحثة بإعداد قائمة ملاحظة أداء المتدربات مكونة من (64) عبارة تمثل القارات التي تقوم بأدائها المتدربات. وكانت العينة مكونة من (24) متدربة. قامت الباحثة أيضا بإعداد استمارة للمقابلات الشخصية مكونة من (7) سبعة أسئلة، وتم سؤال (24) أربع وعشرين متدربة و (19) تسع عشرة معلمة علوم اجتماعية (11) وإحدى عشرة مديرة مدرسة. أظهرت نتائج الدراسة أن العديد من مهارات التدريس لم تتقنها المتدربات بالنسبة للتخطيط، والتحضير للدرس، وعرض المادة العلمية، وتوجيه السلوك الصفي، وتوجيه الأسئلة الصفية، كما أظهرت الدراسة أن أداء التدخلات في التخطيط والتحضير للدرس كان أفضل بكثير من أدائهن في تنفيذ الدرس المتمثل في عرض المادة العلمية، وتوجيه السلوك الصفي، وتوجيه الأسئلة الصفية. كذلك اتضح أن أداء المتدربات كان أفضل بالنسبة لعرض المادة العلمية منه بالنسبة لتوجيه السلوك الصفي وتوجيه الأسئلة الصفية، اللذين كانا أكثر المشكلات التي تعاني منها المتدربات وخاصة مشكلة توجيه السلوك الصفي
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/9154
    Collections
    • Bulletin of the Faculty of Education - [ From 1982 TO 2001] [‎260‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video