• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • رسائل الماجستير وأطروحات الدكتوراه
  • كلية الهندسة
  • الهندسة الميكانيكية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • رسائل الماجستير وأطروحات الدكتوراه
  • كلية الهندسة
  • الهندسة الميكانيكية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Development of Emissions Reduction Tube for Diesel Engines

    Thumbnail
    عرض / فتح
    Ihab-Naser_OGSApproved Thesis.pdf (5.056Mb)
    التاريخ
    2020-01
    المؤلف
    Naser, Ihab N.
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Automobile industry have grown a lot since the last century and caused a serious issue of emission releases to the atmosphere regardless of how useful it is to human beings. Compression ignition diesel engines in particular will be the main focus of this project due to the huge smoke emissions that are caused by incomplete combustion of diesel fuel. An emissions reduction tube has been fabricated and installed at the exhaust of a single cylinder diesel engine that has a size of 230 cubic centimeters. Water and sodium hydroxide were used as absorbing mediums. The main effect was on engine's emissions which are HC, CO, CO2, NOx and smoke. Water has reduced hydrocarbon's emissions by almost 40% but didn't affect the CO2 emissions. Sodium hydroxide solution which is 50% saturated however has reduced carbon dioxides emissions almost by 90%. Moreover, NOx emissions were reduced for both water and NaOH experiments. Smoke emissions were reduced by 80% for both constant load and constant speed experiments. In conclusion, NaOH and water showed that it is very possible to reduce or even stop the harmful gasses from polluting the environment. An HC-CO2 reduction trade of relation has been found when using water and NaOH solution respectively, but in general with a little bit of optimization, all emissions could be reduced to an acceptable limit keeping the environment as safe as possibly can.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/12657
    المجموعات
    • الهندسة الميكانيكية [‎65‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video