• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
      • عرض المستودع الرقمي
      • البحث في المستودع الرقمي (البحث البسيط والبحث المتقدم)
      • ارسال عملك للمستودع الرقمي
      • مصطلحات المستودع الرقمي
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A psychometric analysis of a newly developed summative, multiple choice question assessment adapted from Canada to a Middle Eastern context

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    التاريخ
    2018
    المؤلف
    Pawluk S.A.
    Shah K.
    Minhas R.
    Rainkie D.
    Wilby K.J.
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Introduction: Accreditation necessitates that assessment methods reflect the standards established by the accrediting body. The process of adapting assessments to a new context can present unique challenges with uncertainty around psychometric defensibility of the adapted exam. Methods: A psychometric analysis of a summative multiple-choice-question (MCQ) assessment, adapted from Canada, for graduating pharmacy students from a Canadian accredited program in Qatar was conducted. Rates of difficult items, item discrimination measured by point biserial correlation (rpb), and non-functioning distractors (NFDs) were calculated to identify deficiencies and challenges with an adapted exam. Challenges encountered throughout the adaption process and recommendations were documented. Results: Overall score of a 90-item, four option, MCQ exam ranged from 46.7% to 78.9% (mean of 61.9%). For difficulty, there were 17 items with less than 30% of students answering correctly, while 29 items had unacceptable or poor discrimination (rpb < 0.1). NFDs occurred in 78 items with 49 containing at least two NFDs. Discussion and conclusions: Difficulty of the exam was deemed acceptable yet discriminator ability requires improvement. The high frequency of questions with NFDs suggests that faculty have difficulty developing plausible distractors for an adapted MCQ exam. This could be due to a lack of training or requirement for inclusion of too many distractor options. While it is feasible to implement an assessment adapted from a different learning environment, measures need to be taken to improve psychometric defensibility. The high number of questions with NFDs indicates that the current method of exam development does not encourage the incorporation of functional distractors. ? 2018 Elsevier Inc.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.cptl.2018.05.003
    http://hdl.handle.net/10576/13327
    المجموعات
    • أبحاث الصيدلة [‎1450‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشر

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video