Show simple item record

Authorالبلوشي, خميس محمد بن زهران
Authorإمام, محمود محمد
Authorالسليمانية, حميراء
AuthorAl-Balushi, Khamis Mohamed Zahran
AuthorEmam, Mahmoud Mohamed
AuthorAl-Sulaimania, Humairaa
Available date2021-09-22T08:28:59Z
Publication Date2021-02-11
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2020.0038
CitationAl-Balushi K.M.Z., Emam M.M., Al-Sulaimania H., "The Effect of Arabic Diacritics on Rapid Naming of Fourth Grade Students with and without Reading Disabilities in the Sultanate of Oman", Journal of Educational Sciences, Issue 16, 2020
Citationالبلوشي، وإمام، والسليمانية. “أثر علامات التشكيل على التسمية السريعة لدى ذوي صعوبات القراءة والعاديين في الصف الرابع الأساسي بسلطنة عمان"، مجلة العلوم التربوية، العدد 16 ،2020
ISSN6711-2706
URIhttp://hdl.handle.net/10576/23266
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر علامات التشكيل على التسمية السريعة، لدى التلاميذ ذوي صعوبات القراءة والعاديين في الصف الرابع الأساسي. ولتحقيق أهداف الدراسة تم اتباع المنهج الوصفي. وتم تطبيق الأدوات التالية: الاختبارات الفرعية لعمليات التسمية السريعة من الاختبار الشامل للتجهيز الصوتي، واختبارات التسمية السريعة الأبجدية (للحروف والكلمات المنفردة والكلمات ضمن السياق). وبلغ حجم عينة الدراسة (200) تلميذٍ وتلميذةٍ من ذوي صعوبات القراءة والعاديين في الصف الرابع الأساسي بمحافظة مسقط. وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيًّا بين ذوي صعوبات القراءة والعاديين في جميع أبعاد اختبار عمليات التسمية السريعة لصالح العاديين. وأسفرت النتائج أيضًا عن أن علامات التشكيل لا تأثير لها على سرعة التسمية في الأبجدية العربية على مستوى الحروف والكلمات المنفردة، بخلاف الكلمات ضمن السياق لدى التلاميذ ذوي صعوبات القراءة. وانطلقت الدراسة في تأطيرها النظري من نظرية العجز المزدوج لتفسير صعوبات القراءة، وأوصت بضرورة الاهتمام بـ "الرسم الكتابي الشفاف" في استراتيجيات تدريس القراءة والكتابة، وتنمية المعرفة بالأصوات القصيرة (علامات التشكيل) لدى ذوي صعوبات القراءة؛ لأن الوعي بهذه الأصوات يسهم في رفع مستوى أدائهم القرائي.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectعلامات التشكيل
سرعة التسمية
صعوبات القراءة
Titleأثر علامات التشكيل على التسمية السريعة لدى ذوي صعوبات القراءة والعاديين في الصف الرابع الأساسي بسلطنة عمان
Alternative TitleThe Effect of Arabic Diacritics on Rapid Naming of Fourth Grade Students with and without Reading Disabilities in the Sultanate of Oman
TypeArticle
Pagination158-186
Issue Number16
Volume Number16
Alternative AbstractThe study investigated the effect of diacritics on rapid naming of students with and without reading disabilities. The study used the descriptive method and administered the following instruments: sub-tests of the Comprehensive Test of Phonological Processing (CTOPP), Alphabet Rapid Naming Tests (Letters, Single Words, and Words in Text). The instruments were administered to 200 fourth grade students with and without reading disabilities in Muscat. The results of the study indicated that there are statistically significant differences in all rapid naming tests in favor of students without reading disabilities. Results also showed that, excluding words in texts, the use of diacritics has no effect on rapid naming at the letter and single word levels of students with reading disabilities. The results are discussed within the theoretical framework of the double deficits hypothesis of reading disabilities. The study recommends the use of transparent orthography in reading and writing instructional strategies, and the importance of teaching short vowels (diacritics) to children with reading disabilities because knowledge of short vowels contributed to improving reading performance.
ESSN672X-2706
SubjectDiacritics
Naming speed
Reading disabilities
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record