القيادة الاستراتيجية كمدخل لتطوير أداء مديري المدارس بسلطنة عمان
Author | اللواتية, فاكهة بنت عبد الرضا بن محسن |
Author | محمد, نسرين صالح |
Author | الكيومية, أمل بنت راشد |
Author | Al lawatia, Fakiha AbdullRredha |
Author | Mohammed, Nesreen Saleh |
Author | Al- Kyumi, Amal Rashid |
Available date | 2021-10-10T11:51:33Z |
Publication Date | 2021-09 |
Publication Name | مجلة العلوم التربوية |
Identifier | http://dx.doi.org/10.29117/jes.2021.0050 |
Citation | اللواتية، وصلاح الدين، والكيومية. «القيادة الاستراتيجية كمدخل لتطوير أداء مديري المدارس بسلطنة عمان»، مجلة العلوم التربوية، العدد 17، 2021 |
ISSN | 6711-2706 |
Abstract | هدفت الدراسة الوصول إلى إجراءات مقترحة لتطوير أداء مديري المدارس بسلطنة عمان في ضوء مدخل القيادة الاستراتيجية، وذلك من خلال الوقوف على درجة ممارسة مديري مدارس السلطنة للقيادة الاستراتيجية. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي. كما استخدمت استبانةً مكونةً من أربعة أبعاد للقيادة الاستراتيجية، وهي؛ البعد التحويلي، والبعد الإداري، والبعد الأخلاقي، والبعد السياسي. وتكون مجتمع الدراسة من أعضاء الهيئة الإدارية والتدريسية في مدارس المحافظات التعليمية: مسقط، والبريمي، وظفار. وتم اختيار عينة عشوائية تكونت من (220) عضوًا. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية: أن درجة ممارسة مديري المدارس للقيادة الاستراتيجية عالية في جميع أبعاد الدراسة. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University Press |
Subject | تطوير الاداء القيادة الاستراتيجية |
Alternative Title | Strategic leadership as an approach to improve school principals' performance |
Type | Article |
Pagination | 125-160 |
Issue Number | 17 |
Volume Number | 17 |
Alternative Abstract | Using the descriptive approach, the study aimed at reaching proposed procedures for improving the school principals’ performance in the Sultanate of Oman through the strategic leadership approach. This was conducted through assessing principals’ practices of strategic leadership inside schools. The study was based on a questionnaire consisting of four dimensions of the strategic leadership approach: transformational, administrative, moral, and the political dimension. A random sample was used that included 220 members from administrative and teaching staff at Muscat, Buraimi, and Dhofar educational governorates. Results indicated that school principals are practicing strategic leadership at a high level in all dimensions. |
ESSN | 672X-2706 |
Subject | Strategic leadership Performance development |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2021 - Volume 17 - Issue 17 [7 items ]