Show simple item record

Authorالغافرية, منى بنت ناصر بن علي
Authorإمام, محمود محمد
Authorعمارة, إيهاب محمد نجيب
AuthorAl-Ghafri, Muna Naser Ali
AuthorEmam, Mahmoud Mohamed
AuthorOmara, Ehab Mohamed Naguib
Available date2021-10-10T12:15:25Z
Publication Date2021-09
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2021.0051
Citationالغافرية، وإمام، وعمارة. «الدقة التشخيصية لقياسات المفاهيم والتطبيقات الرياضية القائمة على المنهج في فرز صعوبات تعلم الرياضيات في الصف الرابع الأساسي»، مجلة العلوم التربوية، العدد 17، 2021
ISSN6711-2706
URIhttp://hdl.handle.net/10576/24082
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى قياس الدقة التشخيصية لقياسات المفاهيم والتطبيقات الرياضية القائمة على المنهج في فرز التلاميذ المُعرضين لصعوبات تعلم الرياضيات في الصف الرابع الأساسي. كما سعت الدراسة إلى تحديد المستويات التصنيفية لتصنيف مستويات التلاميذ في المفاهيم والتطبيقات الرياضية. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تم بناء ثلاثة اختبارات متكافئة وفق القياسات القائمة على المنهج في المفاهيم والتطبيقات الرياضية المستخدمة في الفرز، ومراقبة التقدم، وهي على هيئة قياساتٍ قائمةٍ على أساس المهارات، تتضمن جميع المهارات المتوقع إتقانها في نهاية العام الدراسي. وتحتوي على أربعةٍ وعشرين سؤالًا؛ طبقًا لمداخل القياسات القائمة على المناهج التقليدية الإمبريقية المعروفة، وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي. تكونت عينة الدراسة من 393 تلميذًا وتلميذةً من تلاميذ الصف الرابع الأساسي بمحافظة مسقط. تم التطبيق ثلاث مرات في العام؛ بهدف الفرز واستخراج المحكات (المستويات التصنيفية)، وأظهر تحليل منحنى (ROC) الدقة التشخيصية للدرجات الفاصلة لكل من المئيني 25 والمئيني 75. وباستخدام الدرجات الفاصلة تم تحديد المستويات التصنيفية الثلاثة: إتقان، وتعليمي، وإحباط. وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالةٍ إحصائيةٍ وفقًا لمتغير النوع في مستوى الإحباط لصالح الإناث. كما أظهرت النتائج أنه لا توجد فروقٌ في المستويات التصنيفية (التعليمي، والإتقان) وفق متغير النوع. وخرجت الدراسة بجملةٍ من التوصيات، أبرزها: أن القياس القائم على المنهج في المفاهيم والتطبيقات الرياضية يتوقع أداء التلاميذ، ويكون عُنصرًا فاعلًا في صنع القرارات، ويكون ملائمًا للفرز الشامل، وأن المئيني 25 يمكن الاعتماد عليه في تحديد التلاميذ المُعرَّضين لصعوبات تعلّم الرياضيات.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectالفرز
الدقة التشخيصية
صعوبات تعلم الرياضيات
القياسات القائمة على المنهج في المفاهيم والتطبيقات الرياضة
Titleالدقة التشخيصية لقياسات المفاهيم والتطبيقات الرياضية القائمة على المنهج في فرز صعوبات تعلم الرياضيات في الصف الرابع الأساسي
Alternative TitleDiagnostic accuracy of mathematics Concept and Application Curriculum-based Measures in Screening Fourth Grade Students at Risk for Mathematical Learning Disabilities
TypeArticle
Pagination161-191
Issue Number17
Volume Number17
Alternative AbstractThis study aimed to measure the diagnostic accuracy of mathematical concepts and applications curriculum based measures (MCAP-CBM) in screening fourth grade students at risk for mathematical learning disabilities. Additionally, the study sought to determine the benchmarks for the classification of students in MCAP-CBM at the frustration, instructional, and mastery levels. To achieve the objectives of the study, three alternative equivalent forms of (MCAP-CBM) were developed for screening and progress monitoring purposes. The measures included all target skills to be mastered by the school year end according to the Omani curriculum. The (MCAP-CBM) consisted of 24 items as described in the traditionally and empirically developed measures in the literature. The study participants included 393 fourth grade male and female students at school in Muscat. The (MCAP-CBM) were administered three times per the academic year in order to develop benchmarks for the classification levels. The 25th and 75th percentile benchmarks were used to validate the benchmarks for the three-classification level (Frustration, instructional, and mastery). Using t-test, results showed statistically significant differences in frustration level in the favor of female pupils. There were no differences in instructional and mastery levels between males and females. The Receiver Operating Characteristic (ROC) Curve was used to examine the diagnostic accuracy of the (MCAP-CBM) using mathematics achievement scores as the outcome measure. Based on the study findings, the authors recommend using curriculum based measurement to predict students’ performance and to inform effective decision making in instruction, assessment. It also informs in universal screening. The percentile 25th is a reliable benchmark for identifying students at risk for mathematical learning disabilities.
ESSN672X-2706
SubjectDiagnostic Accuracy
Mathematics Concept and Application Curriculum Based Measures
Screening
Mathematical Learning Difficulties


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record