• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • رسائل الماجستير وأطروحات الدكتوراه
  • كلية الهندسة
  • الهندسة الميكانيكية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • رسائل الماجستير وأطروحات الدكتوراه
  • كلية الهندسة
  • الهندسة الميكانيكية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    IGNITION DELAY TIME INVESTIGATION OF GTL FUEL BLENDS

    Thumbnail
    عرض / فتح
    Elbashir Abubaker_ OGS Approved Dissertation.pdf (3.602Mb)
    التاريخ
    2022-06
    المؤلف
    ELBASHIR, ABUBAKER MOHAMMED AHMED
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Ignition delay is a vital combustion characteristic of any fuel that directly affects the development of internal combustion engines (ICEs) and exhaust emissions, especially in diesel engines. Considering the global interest in alternative fuels, GTL (Gas to Liquid) can be considered one of the promising new alternative fuels, especially for compression Ignition engines (CIE). In this dissertation, an investigation of this property experimentally for different types of heavy hydrocarbon fuels such as diesel, GTL, GTL/diesel blends, and GTL/biodiesel blends under a wide range of operation conditions like initial pressure, initial temperature and equivalence ratio; starting from a deep survey of the previous studies. The shock tube facility is used to investigate the fuel's combustion delay above. The works initially characterized the shock tube at Qatar University experimentally and numerically by determining the best location for the diaphragm (three different diaphragm positions (1m, 2m, and 3m)) alongside pressure ratio across the diaphragm (five pressure ratios (6-10)) since those parameters affect the tube performance and then the measurement of the ignition delay. The parametric study results showed that at high-pressure ratios, diaphragm positions 1 and 3 could generate a 7.4% rise in the Mach number of the incident shock wave compared to the diaphragm position-2 model. Moreover, the diaphragm position-3 model tends to have a 2% increase in the temperature behind the reflected shock wave compared to the other two positions.The ignition delay results are presented for three types of fuel: Diesel, GTL, and 50-50 Diesel-GTL blend for a variety range of pressure (6, 10, 14, and 20 bar), temperature (980 to 1120 K), and equivalence ratios (0.5, 0.7, 1.0, and 1.3). The ignition delay time measurements confirm a previous study by Joshua et al. that GTL has the shorter ignition delay period for all conditions. The Diesel-GTL blends data vary in different temperatures; however, it was noted between Diesel and GTL.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/32153
    المجموعات
    • الهندسة الميكانيكية [‎65‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video