Show simple item record

Authorعبد الوهاب الصالح, أمل
Available date2022-08-23T06:09:36Z
Publication Date2022-03-28
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2021.0065
Citationالصالح أمل عبد الوهاب. 2022. "درجة ممارسة القيادة الخادمة لرؤساء الأقسام العلمية وعلاقتها بالتعلم المهني لفريق العمل من وجهة نظر المعلمين في مدارس التعليم العام في دولة الكويت". مجلة العلوم التربوية, العدد 18, المجلد 18, 2022
ISSN6711-2706
URIhttp://hdl.handle.net/10576/33347
Abstractتهدف هذه الدراسة إلى تعرّف واقع القيادة الخادمة لرؤساء الأقسام العلمية في مدارس التعليم العام بدولة الكويت من وجهة نظر المعلمين، وعلاقتها بالتعلم المهني لفريق العمل، والتميز الإداري المدرسي. وقد تبنت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي من طريق استبانة اقتبست من أداتين؛ إحداهما مقياس القيادة التنظيمية (Organizational Leadership Assessment OLA)، والأخرى استبانة التعلم المهني لفريق العمل، وتكونت من (42) فقرة. بلغت عينة الدراسة (801) معلمًا ومعلمة في مدارس التعليم العام بدولة الكويت، وخلصت إلى أنه قد حصلت ممارسة القيادة الخادمة لرؤساء الأقسام العلمية على استجابات متوسطة من المعلمين بوجهٍ عام، وقد جاءت أبعادها على النحو الآتي: جاء بُعد بناء المجتمع المدرسي في المرتبة الأولى، ثم بُعد تقدير الآخرين في المرتبة الثانية، فبُعد تنمية الأفراد في المرتبة الثالثة، وجاء بُعد توفير القيادة في المرتبة الرابعة، في حين جاء بُعد مشاركة القيادة في المرتبة الخامسة، وأخيرًا بُعد إظهار الأصالة. وجاء مستوى التعلم المهني لفريق العمل مرتفعًا من وجهة نظر المعلمين. كما تتنبأ أبعاد القيادة الخادمة لرؤساء الأقسام بما نسبته 22% من التعلم المهني لفريق العمل في أبعاد توفير القيادة، وبناء المجتمع المدرسي، وتنمية الأفراد. كما خلصت إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا في وجهات نظر المعلمين نحو أبعاد القيادة الخادمة لرؤساء الأقسام العلمية، والتعلم المهني لفريق العمل، تبعًا لحصول المدرسة على التميز الإداري، أو لسنوات الخبرة.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectالقيادة الخادمة
التعلم المهني لفريق العمل
رؤساء الأقسام
Titleدرجة ممارسة القيادة الخادمة لرؤساء الأقسام العلمية وعلاقتها بالتعلم المهني لفريق العمل من وجهة نظر المعلمين في مدارس التعليم العام في دولة الكويت
Alternative TitleServant Leadership Practices of The Department Chairmen and Its Relationship to Team’s Professional Learning from Teachers’ Perspectives in The State of Kuwait
TypeArticle
Pagination182-212
Issue Number18
Volume Number18
Alternative AbstractThis study aimed to identify the reality of department heads' servant leadership practices in Kuwait public schools from teachers’ perspectives. It also aimed to examine the relationship between department heads' servant leadership practices, team professional learning, and school administrative excellence. The study adopted the descriptive analytical approach through implementing a (42) item questionnaire adapted from two instruments which are Organizational Leadership Assessment (OLA), and professional learning questionnaire. The study sample consisted of (801) male and female teachers. The study results were the following: The practice of servant leadership for department chairmen received moderate responses from teachers in general. Teachers' perspectives toward department heads' servant leadership ranked descending – in terms of dimensions – to building school community, valuing others, developing individuals, providing leadership, sharing leadership, and displaying authenticity. Teachers perspectives toward team’s professional learning level was high. Three dimensions of servant leadership for department chairmen predicted 22% of team’s professional learning which are providing leadership, building school community, and developing individuals. No statistically significant differences were found in participant responses towards the department chairmen servant leadership dimensions, and for team’s professional learning according to the administrative excellence, or years of experience.
ESSN672X-2706
AuthorAbdul-wahhab Al-saleh, Amal
SubjectServant leadership
Team professional learning
Department chairmen


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record