Show simple item record

Authorشاه بور حماد, وحيد
Authorعبد النبي محمد, عزام
Authorفتحي المهدي, ياسر
Authorراشد الكيومي, أمل
Available date2022-08-23T17:48:18Z
Publication Date2022-06-20
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2022.0073
Citationحماد وحيد شاه بور, محمد عزام عبد النبي, المهدي ياسر فتحي, و الكيومي أمل راشد. ((تصورات المشرفين التربويين عن مظاهر تطوير الإشراف التربوي وتحدياته في سلطنة عمان: دراسة نوعية )) مجلة العوم التربوية, العدد 19, المجلد 19, 2022
ISSN6711-2706
URIhttp://hdl.handle.net/10576/33370
Abstractهدفت الدراسة إلى إجراء استقصاء نوعي لتصورات عينة من المشرفين التربويين والمشرفين الأوائل وقيادات الإشراف في سلطنة عمان، عن واقع الإشراف التربوي بسلطنة عمان، من حيث مظاهر التطوير التي شهدتها المنظومة في ظل التجديدات التربوية الحالية، بالإضافة إلى التحديات التي ما زالت تعيق المشرفين التربويين عن تحقيق أهداف العملية الإشرافية على النحو المطلوب. جُمعت بياناتُ الدراسة من خلال مقابلات جماعية مع أفراد العينة الذين بلغ عددهم (60) فردًا من خمس محافظات، هي: مسقط، وظفار، وجنوب الباطنة، وشمال الشرقية، ومسندم، وقد أشارت النتائج إلى وجود عدد من التغييرات الإيجابية التي اعتبرها المشاركون تطويرًا للعملية الإشرافية، مثل التنويع في الأساليب الإشرافية، وتمكين المعلم الأول بوصفِه مشرفًا مقيمًا، وتوظيف التكنولوجيا في العملية الإشرافية، وتطوير تدريب المشرفين التربويين، إلا أن النتائج أظهرت أيضًا عددًا من التحديات التي يرى المشاركون أنها تعيق منظومة الإشراف عن تحقيق أهدافها، منها: تحديات إدارية وتنظيمية، وتحديات مالية ومادية، وتحديات فنية. وقد انتهت الدراسة بتقديم عدد من التوصيات لتطوير منظومة الإشراف التربوي في سلطنة عمان
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectالإشراف التربوي
المشرفون التربويون
عمان
بحث نوعي
Titleتصورات المشرفين التربويين عن مظاهر تطوير الإشراف التربوي وتحدياته في سلطنة عمان: دراسة نوعية
Alternative TitleThe Perceptions of Instructional Supervisors about Instructional Supervision Developments and Challenges in the Sultanate of Oman: A Qualitative Study
TypeArticle
Pagination28-56
Issue Number19
Volume Number19
Alternative AbstractThis study carried out a qualitative investigation of the perceptions of a sample of instructional supervisors, senior supervisors and supervision leaders in the Sultanate of Oman, about the reality of instructional supervision in the Sultanate, in terms of its development in light of the current educational changes, in addition to the challenges that still hinder the supervisors from achieving the goals of the supervisory process. Data was collected through group interviews with a sample of 60 individuals from five governorates: Muscat, Dhofar, Al Batinah South, Al-Sharqiya North, and Musandam. The results indicated that there was a number of positive changes that the participants considered to be a sign of development in the supervisory process, such as diversification in supervisory methods, empowering the senior teacher as a resident (school-based) supervisor, employing technology in the supervisory process, and developing supervision training. However, the results also showed a number of challenges that the participants thought would hinder supervision from achieving its goals, including administrative and organizational challenges, financial and material challenges, and technical challenges. The study concluded with a number of recommendations to improve instructional supervision in the Sultanate.
ESSN672X-2706
AuthorF. Al-Mahdy, Yasser
AuthorR. Al-Kiyumi, Amal
AuthorS. Hammad, Waheed
AuthorA. Mohammed, Azzam
SubjectInstructional supervision
Instructional supervisors
Oman
Qualitative research


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record