Show simple item record

Authorعبد الهادي حميدي, ديالا
Authorأحمد الشرع, إبراهيم
Authorمحمود عاروري, يوسف
Available date2023-02-02T10:19:08Z
Publication Date2023-01-10
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2022.0088
Citationحميدي ديالا عبد الهادي, الشرع إبراهيم أحمد, و عاروري يوسف محمود. 2023. "التحديات في تدريس الرياضيات وطرق التغلب عليها: وجهات نظر معلمات الطفولة المبكرة". مجلة العلوم التربوية 20 (20).
ISSN6711-2706
URIhttp://hdl.handle.net/10576/39408
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن التحديات التي تواجهها معلمات الطفولة المبكرة في تدريس الرياضيات وطرق تجاوزها من وجهة نظرهن. ولتحقيق هدف الدراسة، استخدم الباحثون المنهج الوصفي المختلط (كمي ونوعي)؛ فعُقدت مقابلات مع (53) معلمة لجمع البيانات النوعية، وطُوّر استبيانان لجمع البيانات الكمية بعد توزيعهما على عينة مكونة من (238) معلمة في الأردن في العام الدِّراسي 2019/2020. وأظهرت نتائج الدِّراسة أنَّ مستوى التحديات التي تواجهها معلمات الطفولة المبكرة في تدريس الرياضيات جاء بدرجة متوسطة، في حين جاء مستوى الطرائق المناسبة لتجاوز التحديات بدرجة مرتفعة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًا تعزى إلى متغيرات: مستوى الصف، ونوع المدرسة، وفرع الثانوية، والمعدل في الثانوية، في حين توجد فروق دالة إحصائيًا تُعزى إلى متغير تخصص المعلمة في البكالوريوس، ولصالح تخصص معلم الصف. كما كشفت نتائج البيانات النوعية العديد من التحديات التي تواجه المعلمات في تدريس الرياضيات، ككثرة أعداد الطلبة في الغرفة الصفية وعدم مناسبة البيئة التعليمية. وأشارت هذه البيانات النوعية إلى مقترحات عديدة لمواجهة تحديات تدريس الرياضيات، كتوظيف الموسيقى والدراما والمسرح في تدريس الرياضيات. وفي ضوء نتائج هذه الدراسة، نوقشت مجموعة من التوصيات.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectتحديات تدريس الرياضيات
طرق التغلب على التحديات
الطفولة المبكرة
وجهات نظر المعلمات
أساليب التدريس
Titleالتحديات في تدريس الرياضيات وطرق التغلب عليها وجهات نظر معلمات الطفولة المبكرة
Alternative TitleChallenges in Teaching Mathematics and Ways to Overcome Them: Perspectives of Early Childhood Teachers
TypeArticle
Pagination43-72
Issue Number20
Volume Number20
Alternative AbstractThis study aimed to explore the challenges that early childhood teachers face in teaching mathematics and ways to overcome them from their perspectives. To achieve the study aim, the researchers used the mixed descriptive approach (quantitative and qualitative). Interviews were conducted with (53) female teachers as a study instrument to obtain qualitative data, and two questionnaires were developed to obtain quantitative data after distributing them to a sample of (238) female teachers in Jordan in the academic year of 2019/2020. The study results showed that the level of challenges that early childhood teachers face in teaching mathematics was moderate, while the level of appropriate methods for overcoming the challenges was high. The results also showed that there were no statistically significant differences attributed to the variables: grade level, school type, high school branch, and GPA in high school, while there were statistically significant differences due to the variable of the teacher's specialization in the bachelor’s degree, in favor of the specialization of classroom teacher. The results of the qualitative data revealed many challenges that teachers face in teaching mathematics, such as the large number of students in the classroom and the inadequate educational environment. In addition, they indicated many suggestions to face the challenges of teaching mathematics, such as employing music, drama, and theater in teaching mathematics. In light of the study results, several recommendations were discussed.
ESSN672X-2706
AuthorAbdul-Hadi Hamaidi, Diala
AuthorAhmad El-Shara’, Ibrahim
AuthorMhmoud Arouri, Yousof
SubjectChallenges of teaching mathematics
Ways to overcome the challenges
Early childhood
Teachers' perspectives
Teaching styles


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record