مدى ممارسة مديري المدارس الحكومية ومعلميهم لأدوارهم في تفعيل مجالات الاقتصاد الأخضر في التعليم وآليات تعزيزها في ضوء رؤية عُمان 2040
المؤلف | بنت مبارك الدايري, هدى |
المؤلف | بن خميس أمبوسعيدي, عبد الله |
تاريخ الإتاحة | 2023-02-04T13:08:52Z |
تاريخ النشر | 2023-01-10 |
اسم المنشور | مجلة العلوم التربوية |
المعرّف | http://dx.doi.org/10.29117/jes.2022.0089 |
الاقتباس | الدايري هدى بنت مبارك, و أمبوسعيدي عبد الله بن خميس. 2023. "مدى ممارسة مديري المدارس الحكومية ومعلميهم لأدوارهم في تفعيل مجالات الاقتصاد الأخضر في التعليم وآليات تعزيزها في ضوء رؤية عُمان 2040". مجلة العلوم التربوية 20 (20). |
الرقم المعياري الدولي للكتاب | 6711-2706 |
الملخص | هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى ممارسة مديري المدارس الحكومية ومعلميهم لأدوارهم في تفعيل مجالات الاقتصاد الأخضر في التعليم، وآليات تعزيزها في ضوء رؤية عُمان 2040. اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي، فجُمعت البيانات بواسطة مقياسين، أحدهما موجه إلى المديرين، وتكوّن من (29) عبارة موزعة على أربعة مجالات، هي: المعلم، والمتعلم، والمبنى المدرسي، والمجتمع المحلي؛ والآخر موجه إلى المعلمين، وتكوّن من (23) عبارة موزعة على ثلاثة مجالات، هي: المنهج الدراسي، والمتعلم، والأنشطة المدرسية، وجرى التأكد من ثباتهما؛ فبلغ معامل كرونباخ ألفا للمقياس الأول (0.955)، وللمقياس الثاني (0.975). تكَّونت عينة الدراسة من (153) مديرًا ومديرة، و(686) معلمًا ومعلمة من مختلف مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي وما بعد الأساسي بسلطنة عُمان في العام الدراسي 2020م. أشارت النتائج إلى أنَّ مديري المدارس الحكومية ومعلميهم يمارسون أدوارهم في تفعيل مجالات الاقتصاد الأخضر في التعليم في الغالب، مع اختلاف في درجة ممارستهم الدور وفقًا لمجالات الاقتصاد الأخضر، كما أظهرت الدراسة أيضًا وجود فرق دال إحصائيًا في ممارسة المديرين لأدوارهم، تُعزى إلى تنفيذ المدارس لمشروع يُعنى بالاقتصاد الأخضر أو عدمه لصالح المدارس المنفذة. وخَلُصت النتائج إلى وضع آليات تُعزز من ممارسات مديري المدارس ومعلميهم لأدوارهم في تفعيل الاقتصاد الأخضر في التعليم في ضوء رؤية عمان 2040. |
اللغة | ar |
الناشر | Qatar University Press |
الموضوع | الهيئة التعليمية الاقتصاد الأخضر آليات تعزيز المدارس الحكومية رؤية عُمان 2040 |
العنوان البديل | The Extent to which Public Schools Principals and their Teachers practice their roles in activating the green economy domains in education and the mechanisms for enhancing them in the light of Oman 2040 Vision |
النوع | Article |
الصفحات | 73-101 |
رقم العدد | 20 |
رقم المجلد | 20 |
الملخص البديل | The aim of this study is to determine to what extent public school principals and their teachers practice their roles in activating the fields of the green economy in education and the mechanisms for enhancing them in light of the “Oman 2040 Vision”. The study adopted the descriptive method, and the data had been collected by using two different scales. The first one was directed to the school principals and it contained (29) different items; they covered four major parameters which were: the teacher, the students, the school building, and the local community. The second scale was directed to the teachers and it consisted of (23) items; they covered three major fields which were: the curriculum of study, the students, and the school activities. The two scales were statistically confirmed for their reliability and Cronbach's alpha was calculated as (0.955) and (0.975) for the first and second scales respectively. The sample consisted of (153) school principals and (686) teachers from different schools of basic education and post-basic education in the Sultanate of Oman in 2020. The results of the study indicated that both school principals and teachers performed their roles unevenly in activating the fields of the green economy in education, with differences in the degree of playing the roles in each scale. Moreover, the study indicated that there is a statistically significant difference in the principals' performance in their roles, due to whether or not schools implement a project concerned with the green economy, in favor of the implementing schools. The study suggested mechanisms that enhance the performance of school principals and their teachers for their roles in activating the green economy in education, in light of “Oman Vision 2040”. |
ESSN | 672X-2706 |
المؤلف | Al-Dayri, Huda |
المؤلف | Ambusaidi, Abdullah |
الموضوع | Educational authority Green economy Expected responsibilities Public schools Oman Vision 2040 |
الملفات في هذه التسجيلة
هذه التسجيلة تظهر في المجموعات التالية
-
2022 - Volume 20 - Issue 20 [7 items ]