المشكلات التي تواجه الطلبة الجدد بجامعة الإسراء الخاصة بالأردن في ضوء بعض المتغيرات
Author | العمايرة، محمد حسن |
Available date | 2016-05-15T13:39:06Z |
Publication Date | 2007 |
Publication Name | Journal of Educational Sciences (JES) |
Citation | Journal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 11, No.11, Pages 53-80. |
ISBN | 99921-52-95-8 |
Abstract | هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على المشكلات الاجتماعية والدراسية والاقتصادية التي تواجه الطلبة الجدد بجامعة الإسراء الخاصة بالأردن، ومعرفة فيما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في حدة هذه المشكلات لدى الطلبة تبعاً لمتغيرات الدراسة: الجنس، مكان السكن، الجنسية، الكلية، واقتراح الحلول للتخفيف من حدة هذه المشاكل. تكونت عينة الدراسة من (120) طالبا وطالبة، من الطلبة الجدد الذين سجلوا في الفصل الأول 2004\2005 في البرنامج الصباحي، في كليات الجامعة التالية: العلوم التربوية، الآداب، الحقوق، والعلوم الإدارية والمالية. وتم استخدام استبانه تتألف من (49) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات: المجال الاجتماعي، المجال الدراسي، المجال الاقتصادي. وقد جاءت نتائج الدراسة على النحو الآتي: (1) جاءت المشكلات التي تواجه الطلبة الجدد حسب حدتها، مرتبة تنازلياً كالآتي: المشكلات الاقتصادية، المشكلات الدراسية، المشكلات الاجتماعية، وتمثلت الصعوبات في الفقرات التالية: ارتفاع الرسوم الجامعية، عرض الأزياء بين الطالبات، كثرة المواد الدراسية، ارتفاع أسعار الكتب الجامعية، نفقات المعيشة والرسوم الجامعية، وكثرة الامتحانات وازدحامها، بناء صداقات مع الآخرين، انخفاض علامات الامتحانات، التسجيل والسحب والإضافة، الفوارق الاجتماعية بين الطلبة، عدم توفر الوقت الكافي للدراسة، وصعوبة المواد الدراسية. (2)عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α= 0.05) في حدة المشكلات التي تواجه الطلبة الجدد تبعاً لمتغير الجنس. (3)عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متغير السكن والمجال الاقتصادي، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً على مجالات الدراسة: الاجتماعي والدراسي والكلي تبعاً لمتغير مكان السكن. (4)عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α= 0.05) بين الطلبة الجدد تجاه المشكلات الاجتماعية والدراسية التي تواجههم في الجامعة تبعا لمتغير الجنسية، بينما كانت هناك فروق دالة إحصائياً على مجال الدراسة المتعلق بالمشكلات الاقتصادية، وكذلك على الأداة ككل. (5)عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α= 0.05) على مجالي الدراسة: الاجتماعي والدراسي تبعا لمتغير الكلية، ووجود فروق دالة إحصائياً على مجال الدراسة المتعلق بالمشكلات الاقتصادية، وعلى الأداة ككل تبعا لمتغير الكلية. (6)أظهرت قيمة معامل ارتباط (بيرسون) وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (α= 0.05) بين مجالي الدراسة: الاجتماعي والدراسي ووجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (α= 0.05) بين مجالي الدراسة: الاجتماعي والاقتصادي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α= 0.001) بين مجالي الدراسة: الدراسي والاقتصادي. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | التعليم -- الأردن طلبة الجامعات التعليم الجامعي |
Alternative Title | PROBLEMS FACING THE FRESHMEN STUDENTS AT AL-ESRAPRIVATE UNIVERSITY IN JORDAN IN LIGHT OF SOME VARIABLES |
Type | Article |
Pagination | 53-80 |
Issue Number | 11 |
Volume Number | 11 |
Alternative Abstract | The purpose of this study was to identify the social, economic and academic problems facing freshmen students at Al-Esra Private University in Jordan. The study also attempted to examine the effects of some variables such as gender, major, place of residence, nationality. The sample of the study consisted of (120) male and female students, small helper covering Humanities College who enrolled at the first semester of 2004/2005. A questionnaire of (49) items was designed involve three dimensions: Social, Academic, and Economic. The major findings of this study was as follows: (1) The problems facing the students classified according to their severity were: economic, academic, and social, also results indicate that there were difficulties in paying tuition, high price of text book and cost of living, many exams, low grade of exams, and starting friendships, registration issues, social level, no time to study, and the difficulty of learning course material. (2) There was no statistically significant difference on the level of (α= 0.05) on the strength of difficulty of the problems due to gender. (3) There was statistically significant differences between place of residence and economic domain, but there were no significant statistical differences on the domains of social, academic, due to place of residence. ( 4) There were no statistically significant differences at the level of (α= 0.05) among the freshmen students toward the social and problems related to gender, while there were significant statistical differences related to economical problems and to the whole instrument. ( 5) There were no statistically significant differences on the level of the (α= 0.05) on social and way of studying according to the college variable, but there were statistical differences on the academic domain related to economical problems and to the whole instrument according to the college variable. ( 6) The Pearson correlation factor indicated that were statistically significant differences (α = 0.05) between social and economic on the dimensions of studying, it also revealed that there are statistically significant differences at the level of (α= 0.001) between academic and economic domains |
Author | Al-Amayra, Mohammed Hassan |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2007 - Volume 11 - Issue 11 [8 items ]