Show simple item record

Authorخطاطبة, يحيى مبارك سليمان
Available date2023-11-27T06:51:32Z
Publication Date2023-11-20
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Citationخطاطبة، يحيى. "النموذج السببي للعلاقة بين التفهم الوجداني والاستماع الفعال وأنماط الاتصال المتبعة في أثناء الجلسة الإرشادية"، مجلة العلوم التربوية، العدد 22، 2023
ISSN2706-6711
URIhttp://hdl.handle.net/10576/49691
URIhttps://dx.doi.org/10.29117/jes.2023.0120
Abstractأهداف الدراسة: هدفت الدارسة الحالية إلى بناء نموذج سببي مقترح للعلاقة بين التفهم الوجداني، والاستماع الفعَّال، وأنماط اتصال الاختصاصيِّين النفسيين مع المسترشدين في أثناء الجلسة الإرشادية. منهجية الدراسة: لتحقيق أهداف الدراسة، استُخدم المنهج الوصفي (الارتباطي)، وشملت عينة الدراسة (224) من الاختصاصيِّين النفسيين الذين يقدمون خدمات الرعاية النفسية للمسترشدين في مدينة الرياض، طُبق مقياس التفهم الوجداني الذي أعدَّه الطراونة (2019)، ومقياس الاستماع الفعَّال الذي أعدَّه (Asai, Hiraizumi, & Hanzawa,2020)، ومقياس أنماط الاتصال مع المرضى الذي أعدَّه السموحي (2015). نتائج الدراسة: أظهرت نتائج الدراسة وجود ارتباطات موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين مقياس التفهم الوجداني، والاستماع الفعَّال، ومقياس أنماط الاتصال مع المسترشدين في أثناء الجلسة الإرشادية، ووجودَ أثرٍ مباشرٍ ذي دلالة إحصائية لكل من التفهم الوجداني والاستماع الفعَّال في أنماط التواصل مع المسترشدين في أثناء الجلسة الإرشادية؛ إذ بلغ معامل الارتباط (R) (0.622)، وعدمَ وجود تأثيرات مباشرة دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة (α≤0.05) للاستماع الفعَّال في التفهم الوجداني؛ إذ بلغ معامل الارتباط (R) (0.018)، وأخيرًا أشارت معاملات المسار إلى أن مقياس الاستماع (بوصفه متغيرًا مستقلًّا) يفسر ما نسبته (20.1%) من تباين المتغير (أنماط الاتصال المتبعة مع المسترشدين في أثناء الجلسة الإرشادية).
Languagear
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectالتفهم الوجداني
الاستماع الفعال
أنماط الاتصال مع المسترشدين
الاختصاصيين النفسيين
الجلسة الإرشادية
Titleالنموذج السببي للعلاقة بين التفهم الوجداني والاستماع الفعال وأنماط الاتصال المتبعة في أثناء الجلسة الإرشادية
Alternative TitleThe Causal Model for the Relationship between Emotional Understanding, Active Listening and Psychologists Communication Patterns during Counseling Sessions
TypeArticle
Pagination9-38
Issue Number22
Volume Number22
Alternative AbstractObjectives of the study: The current study aimed to build a proposed modeling of the relationship between emotional understanding, active listening and forms of Psychologists communication patterns with clients during the counseling sessions. Methodology: To achieve the objectives of the study, the descriptive (relational) approach was used. The sample of the study consisted of (224) psychologists who provide psychological care services to clients in Riyadh. Three different scales were used as instruments of the study and were prepared by AL Tarawna (2019), Asia, Hiraizumi & Hanzawa (2020) and Al Sameuhi (2015). Results: The results of the study showed that there were statistically significant correlations at level (α≤0.05) between the emotional understanding, the active listening, and Psychologists communication patterns with clients during the counseling sessions, and the presence of a direct and statistically significant effect for each of the emotional understanding and active listening on the forms of Psychologists communication patterns with clients during the counseling sessions, as the correlation coefficient (R) (0.622), and that there were no direct effects that were statistically significant at the significance level (α≤0.05) for effective listening on emotional understanding, as the correlation coefficient (R) (0.018), Finally, the path analysis coefficients indicated that the listening scale (as an independent variable) explains up to (20.1%) of the variance of the variable (communication patterns followed with the clients during the counseling sessions).
ESSN2706-672X
AuthorKatatbh, Yahiya Mubarak
SubjectEmotional understanding
Active listening
Counselors communication patterns
Psychologists
Counseling session


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record