• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
      • عرض المستودع الرقمي
      • البحث في المستودع الرقمي (البحث البسيط والبحث المتقدم)
      • ارسال عملك للمستودع الرقمي
      • مصطلحات المستودع الرقمي
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Understanding and perceptions of final-year Doctor of Pharmacy students about generic medicines in Karachi, Pakistan: a quantitative insight

    Thumbnail
    عرض / فتح
    Open Access Version of Record under Creative Commons Attribution - Non Commercial (unported, v3.0) License. (337.2Kb)
    التاريخ
    2015-05-15
    المؤلف
    Jamshed, Shazia Qasim
    Ibrahim, Mohamed Izham Mohamed
    Hassali, Mohamad Azmi
    Sharrad, Adheed Khalid
    Shafie, Asrul Akmal
    Babar, Zaheer-Ud-Din
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    General objective: To evaluate the understanding and perceptions of generic medicines among final-year Doctor of Pharmacy students in Karachi, Pakistan. Methods: A 23-item survey instrument that included a question on the bioequivalence limits and Likert-type scale questions regarding the understanding and perceptions of generic medicines among the students was executed. Cronbach’s alpha was found to be 0.62. Results: Responses were obtained from 236 final-year Doctor of Pharmacy students (n=85 from a publicly funded institute; n=151 from a privately funded institute). When comparing a brand-name medicine to a generic medicine, pharmacy students scored poorly on bioequivalence limits. More than 80% of the students incorrectly answered that all the products that are rated as generic equivalents are therapeutically equivalent to each other (P<0.04). Half of the students agreed that a generic medicine is bioequivalent to the brand-name medicine (P<0.001). With regard to quality, effectiveness, and safety, more than 75% of the students disagreed that generic medicines are of inferior quality and are less effective than brand-name medicines (P<0.001). More than 50% of the students disagreed that generic medicines produce more side effects than brand-name medicines (P<0.001). Conclusion: The current study identified a positive perception toward generic medicines but also gaps in the understanding of generic medicines. Pharmacy students lacked a thorough understanding of the concepts of bioequivalence. Pharmacy academia should address these issues, which will help build confidence in generic medicines and increase the generic medicine use in Pakistan.
    معرّف المصادر الموحد
    https://doi.org/10.2147/AMEP.S27762
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.2147/AMEP.S27762
    http://hdl.handle.net/10576/4996
    المجموعات
    • أبحاث الصيدلة [‎1450‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشر

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video