• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A non-clinical randomised controlled trial to assess the impact of pharmaceutical care intervention on satisfaction level of newly diagnosed diabetes mellitus patients in a tertiary care teaching hospital in Nepal

    Thumbnail
    عرض / فتح
    Open Access Version of Record under the terms of the Creative Commons Attribution License (351.4Kb)
    التاريخ
    2015-02-12
    المؤلف
    Upadhyay, Dinesh Kumar
    Ibrahim, Mohamed Izham Mohamed
    Mishra, Pranaya
    Alurkar, Vijay M.
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Background Patient satisfaction is the ultimate goal of healthcare system which can be achieved from good patient-healthcare professional relationship and quality of healthcare services provided. Study was conducted to determine the baseline satisfaction level of newly diagnosed diabetics and to explore the impact of pharmaceutical care intervention on patients’ satisfaction during their follow-ups in a tertiary care teaching hospital in Nepal. Methods An interventional, pre-post non-clinical randomised controlled study was designed among randomly distributed 162 [control group (n = 54), test 1 group (n = 54) and test 2 group (n = 54)] newly diagnosed diabetes mellitus patients by consecutive sampling method for 18 months. Diabetes Patient Satisfaction Questionnaire was used to evaluate patient’s satisfaction scores at baseline, three, six, nine and, twelve months’ follow-ups. Test groups patients were provided pharmaceutical care whereas control group patients only received their usual care from physician/nurses. The responses were entered in SPSS version 16. Data distribution was not normal on Kolmogorov-Smirnov test. Non-parametric tests i.e. Friedman test, Mann-Whitney U test and Wilcoxon signed rank test were used to find the differences among the groups before and after the intervention (p ≤0.05). Results There were significant (p < 0.001) improvements in patients’ satisfaction scores in the test groups on Friedman test. Mann-Whitney U test identified the significant differences in satisfaction scores between test 1 and test 2 groups, control and test 1 groups and, control and test 2 groups at 3-months (p = 0.008), (p < 0.001) and (p < 0.001), 6-months (p = 0.010), (p < 0.001) and (p < 0.001), 9-months (p < 0.001), (p < 0.001) and (p < 0.001) and, 12-months (p < 0.001), (p < 0.001) and (p < 0.001) follow-ups respectively. Conclusion Pharmaceutical care intervention significantly improved the satisfaction level of diabetics in the test groups compare to the control group. Diabetic kit demonstration strengthened the satisfaction level among the test 2 group patients. Therefore, pharmacist can act as a counsellor through pharmaceutical care program and assist the patients in managing their disease. This will not only modify the patients’ related outcomes and their level of satisfaction but also improve the healthcare system.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1186/s12913-015-0715-5
    http://hdl.handle.net/10576/5014
    المجموعات
    • أبحاث الصيدلة [‎1426‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video