Show simple item record

Authorالسعيدي, محمد
Available date2024-01-29T05:15:02Z
Publication Date2023
Publication Nameسياسات عربية للعلوم السياسية والعلاقات الدولية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.31430/ZRVS3367
Citationمحمد السعيدي. (2023). المياه العابرة للحدود في المنطقة العربية: من النزاع إلى تقاسم المنافع والتعاون الإقليمي. سياسات عربية, 11(62), 7-12.
ISSN2307-1583
URIhttp://hdl.handle.net/10576/51267
Abstract​يرتكز هذا العدد الخاص على المناقشات الأكاديمية في مجال التعاون المائي والدبلوماسية. وقد حظيت تلك المناقشات بالاهتمام في العقود الماضية؛ بفعل التهديدات المتنامية، التي يواجهها استخدام الموارد المائية المشتركة. يجمع هذا العدد الخاص إسهامات مهمة تهدف إلى فهم تحدّّيات التعاون في ملف المياه العابرة للحدود وآفاقها في المنطقة العربية. وتوضح مواده أن تعاون المنطقة العربية على مستوى المياه أمر لا غنى عنه، عبر استراتيجيات أكثر انخراطًًا في مجال دبلوماسية المياه والتعاون الإقليمي. لقد تأثّّرت الدول العربية مؤخّّرًًا بسياسات الهيمنة الخارجية، التي فرضتها الدول المجاورة فيما يتعلّّق بالمياه، ولم تعثر في كثير من الأحيان على الاستجابات المناسبة. فتطوّّر القانون الدولي للمياه لم يكن كافيًًا لحلّّ النزاعات بين الدول على نحو فاعل. لكنّّ هذا العدد يبيّّن أيضًًا أن دبلوماسية المياه وحدها لا تكفي لحلّّ مشكلات المياه المتعدّّدة الأوجه في المنطقة. إن كثيرًًا من هذه المشكلات نتجت من عقود من الفشل في تطوير الإدارة المستدامة للمياه، وتنميتها على المستوى المحلي.
Languagear
Publisherالمركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات - معهد الدوحة للدراسات العليا
Subjectالتعاون المائي
الدبلوماسية المائية
المياه العابرة للحدود
العالم العربي
Titleالمياه العابرة للحدود في المنطقة العربية: من النزاع إلى تقاسم المنافع والتعاون الإقليمي
Alternative TitleTransboundary Waters in the Arab Region: From Conflict to Benefit-Sharing and Regional Cooperation
TypeArticle
Pagination7-12
Issue Number62
Volume Number11
Alternative AbstractThis special issue focuses on academic discussions in the field of water cooperation and diplomacy, which have garnered increased attention in recent decades due to growing threats to the use of shared water resources. The contributions in this special issue aim to understand the challenges of transboundary water cooperation and its prospects in the Arab region. The materials illustrate how water cooperation in the Arab region is essential, necessitating more engaged strategies in water diplomacy and regional collaboration. Arab countries have recently been affected by external dominance policies imposed by neighbouring countries regarding water, often struggling to find appropriate responses. The evolution of international water law has not been sufficient to effectively resolve conflicts between countries. However, this issue also highlights that water diplomacy alone is insufficient to address the multifaceted water issues in the region. Many of these problems stem from decades of failure to develop sustainable water management at the local level.
ESSN2789-326X
AuthorAl-Saidi, Mohammad
SubjectWater Cooperation
Water Diplomacy
Transboundary Water
Arab World


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record