• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A scoping review of the questionnaires used for the assessment of the perception of undergraduate students of the learning environment in healthcare professions education programs

    Thumbnail
    عرض / فتح
    s10459-024-10319-1.pdf (849.6Kb)
    التاريخ
    2024
    المؤلف
    Mukhalalati, Banan
    Yakti, Ola
    Elshami, Sara
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    The learning environment (LE) includes social interactions, organizational culture, structures, and physical and virtual spaces that influence the learning experiences of students. Despite numerous studies exploring the perception of healthcare professional students (HCPS) of their LE, the validity evidence of the utilized questionnaires remains unclear. This scoping review aimed to identify questionnaires used to examine the perception of undergraduate HCPS of their LE and to assess their validity evidence. Five key concepts were used: (1) higher education; (2) questionnaire; (3) LE; (4) perception; and (5) health professions (HP). PubMed, ERIC, ProQuest, and Cochrane databases were searched for studies developing or adapting questionnaires to examine LE. This review employed the APERA standards of validity evidence and Beckman et al. (J Gen Intern Med 20:1159-1164, 2005) interpretation of these standards according to 5 categories: content, internal structure, response process, relation to other variables, and consequences. Out of 41 questionnaires included in this review, the analysis revealed a predominant emphasis on content and internal structure categories. However, less than 10% of the included questionnaires provided information in relation to other variables, consequences, and response process categories. Most of the identified questionnaires received extensive coverage in the fields of medicine and nursing, followed by dentistry. This review identified diverse questionnaires utilized for examining the perception of students of their LE across different HPs. Given the limited validity evidence for existing questionnaires, future research should prioritize the development and validation of psychometric measures. This will ultimately ensure sound and evidence-based quality improvement measures of the LE in HP education programs.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1007/s10459-024-10319-1
    http://hdl.handle.net/10576/57906
    المجموعات
    • أبحاث الصيدلة [‎1426‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video