• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • عمادة الدراسات العامة
  • برنامج متطلبات الجامعة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • عمادة الدراسات العامة
  • برنامج متطلبات الجامعة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A systematic review of research on artificial intelligence in higher education: Practice, gaps, and future directions in the GCC

    Thumbnail
    عرض / فتح
    manuscript_AI in higher education.pdf (363.0Kb)
    التاريخ
    2024-04-19
    المؤلف
    Fadlelmula, Fatma Kayan
    Qadhi, Saba Mansoon
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Acknowledging its potential on diversifying economy and attaining sustainable development, the Gulf Cooperation Council (GCC) countries, comprising of Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Kingdom of Saudi Arabia, and United Arab Emirates, have been investing heavily on digital transformation and keeping pace with technological advancements. In particular, over the last years, with the unified efforts on transitioning to a knowledge society and enhancing educational outcomes, GCC countries have been demonstrating a strong dedication on integrating artificial intelligence in education (AIED). This systematic review investigates characteristics of artificial intelligence (AI) research in the region, identifying advantages and disadvantages of AI utilization in higher education, and exploring main issues accompanied with possible directions for the future. In the Scopus database, 32 studies were analyzed, all open access documents affiliated to a GCC country, having artificial intelligence and higher education, or related terminologies as keywords. Results revealed that AI applications were beneficial for institutions to improve educational outcomes, assist in decision-making, and advance institutional systems. No study reported negativity resulting from AI practices. However, important barriers were identified that hinder the full deployment of AI in higher education, including poor technology skills, inadequate technology infrastructure, resistance in leveraging traditional approaches in education, and challenges related to structural complexity of Arabic language. Future directions are proposed, offering opportunities for practitioners and research potential for scholars.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85193415048&origin=inward
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.53761/pswgbw8214499789
    http://hdl.handle.net/10576/58685
    المجموعات
    • برنامج متطلبات الجامعة [‎42‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video