• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Effect of pharmaceutical promotion and incentives offered by pharmaceutical companies on the prescribing pattern of medical students: a cross-sectional study from a developing nation Pakistan

    Thumbnail
    عرض / فتح
    fmed-11-1334518.pdf (865.9Kb)
    التاريخ
    2024-05-23
    المؤلف
    Gillani, Ali Hassan
    Arshad, Hafsa
    Umer, Muhammad Farooq
    Arshed, Muhammad
    Khan, Farman Ullah
    Bashir, Kamran
    Xu, Sen
    Mujtaba, Hasan
    Mohamed Ibrahim, Mohamed Izham
    Fang, Yu
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Background: Pharmaceutical companies continuously pursue healthcare professionals, starting from the medical college level, which can ultimately lead to irrational prescribing of drugs and antibiotics. Therefore, our main aim was to evaluate the opinions and attitudes of medical students toward pharmaceutical promotion. Methods: This study utilized a cross-sectional online survey that applied the snowball sampling technique. Data were collected from three public and three private sector medical colleges in Punjab, Pakistan using snowball sampling. A modified version of a pre-structured questionnaire was used to collect data between October 2020 and January 2021. Medical students from the third year onward were captivated. The tool was made available on Google Forms and students could access it by clicking the link shared. The effect of promotion on prescribing pattern and future prescribing of antibiotics were measured. Descriptive statistics, chi-square, and t-test were used to analyze the data. Results: A total of 1,301 students filled out the survey, but only 1,227 responses were acceptable. The average age was found to be 23.4 ± 1.59 years. Slightly more than half of the respondents were male participants (57.7%), and a significant proportion (84.1%) reported being aware of pharmaceutical promotion. A smaller number (27.7%) felt that physicians who meet medical representatives more frequently tend to prescribe more antibiotics and 46.3% indicated they would be willing to prescribe antibiotics under the promotional influence. Medical students who were male, in senior college years, attended government institutions, and had lower parental income showed significantly higher perception and attitude scores (p < 0.05) which, in turn, may show their inclination to promotional activities. Many students agreed with the view that pharmaceutical promotion (PP) activities may alter prescribing practices and also believed that they contribute to the increased irrational prescribing of drugs and antibiotics. Conclusion: The study revealed that only a small number of students are willing to engage in promotional activities and accept rewards, which influences their choice toward selection of drugs and antibiotics. This study highlighted the necessity of giving proper educational instructions regarding the promotion of drugs to medical students. This study also focused on the educational prerequisites of the students.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85195401396&origin=inward
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.3389/fmed.2024.1334518
    http://hdl.handle.net/10576/59252
    المجموعات
    • أبحاث الصيدلة [‎1426‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video