Show simple item record

AuthorBenmansour, Nada Abdelkader
Available date2018-02-18T07:24:20Z
Publication Date2017-01
Publication NameSESRI Policy Brief
CitationBenmansour, Nada Abdelkader.(2017) Education in Qatar: the complex reality of citizen satisfaction. SESRI, policy report number 8, Qatar University
URIhttp://hdl.handle.net/10576/6383
AbstractIn the space of a few years, and driven by a strong political will and substantial financial resources, Qatar has embraced an ambitious reform agenda to tackle a weak public education system. Yet, while helping to improve overall educational quality, the reforms have also raised citizen concerns over preserving Qatari culture. As seen here, parents’ attachment to traditions and values strongly impacts their decision-making in regards to child education. The voucher system approaches the question of school choice in terms of financial means, but its effects on educational mobility remain constrained by parents’ perceptions that international schools offer weak instruction in valued subjects such as Arabic language, Islamic studies, and Qatari history. Other aspects of independent schools, such as gender-segregated classrooms, also reflect traditional values. Substantial migration from independent to international schools among Qatari citizens remain strongly attached to traditional values. نجحت قطر في غضون أعوام قليلة، بدعم من إرادة سياسية قوية وموارد مالية ضخمة، في تبني خطة إصالح طموحة للتعاطي مع منظومة تعليم عام تتسم بالضعف. وبينما تساعد خطة اإلصالح هذه في تحسين جودة التعليم بوجه عام؛ إال أنها زادت من مخاوف المواطنين بشأن المحافظة على الثقافة القطرية. وكما رأينا هنا، فإن ارتباط أولياء األمور بالتقاليد والقيم يؤثر بقوة في إتخاذ القرار بشأن تعليم اطفالهم. وقد تعامل نظام القسائم التعليمية مع مسألة اختيار المدرسة فيما يتعلق بالتكلفة المالية، ّ إال أن أثره على الحركية التعليمية يبقى مقيدًا بتصورات أولياء األمور بأن المدارس الدولية تقدم تعليمًا ضعيفًا في مواد مثل اللغة العربية والدراسات اإلسالمية والتاريخ القطري. كما أن هناك جوانب أخرى في المدارس المستقلة، مثل الفصل بين الجنسين في حجرات الدراسة، تعكس أيضًا القيم التقليدية. ويبقى االنتقال بأعداد كبيرة من المدارس المستقلة إلى المدارس الدولية في أوساط المواطنين القطريين مرتبطًا بشدة بالقيم التقليدية.
Languageen_ar
PublisherSESRI
Subjectالتعليم في قطر
Education in Qatar
رضا المواطن
citizen satisfaction
TitleEducation in Qatar: the complex reality of citizen satisfaction
TypeReport
Issue Number8
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record