• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية طب الأسنان
  • أبحاث طب الأسنان
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية طب الأسنان
  • أبحاث طب الأسنان
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Breaking the silence: confidence and barriers in raising concerns among undergraduate dental students- "a national study"

    Thumbnail
    عرض / فتح
    s12909-025-07092-z.pdf (1.198Mb)
    التاريخ
    2025
    المؤلف
    Hassouneh, Layla
    Ali, Kamran
    Glanville, Rebecca
    Nazzal, Hani
    Aljamani, Sanaa
    Quadier, Nabilah
    Matoug-Elwerfelli, Manal
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Background: Raising concerns in clinical settings, also known as whistleblowing, is vital for safeguarding patient safety and improving the quality of care. Despite research on whistleblowing in medical and nursing fields, there is limited evidence on this topic within dental education. This study aims to assess the self-reported confidence of undergraduate dental students in raising concerns and identify any barriers. Methods: This cross-sectional study utilized an online close-ended questionnaire distributed via Google Forms to senior undergraduate dental students from Jordan University of Science and Technology and the University of Jordan, Jordan. Data collection was voluntary, with subsequent analysis performed using RStudio (version 2023.06.2) incorporating R version 4.0.5. T-tests and Analysis of Variance (ANOVA) were used to assess significant variations between results by gender and stage of study. Results: A total of 382 participants were included in the study yielding a response rate of 30.80%. Of these, 257 were female (67.28%) and 125 were male (32.72%). Overall, 169 (44.24%) participants reported that their institutions had a policy document on raising concerns, while only 71 (18.58%) participants reported receiving formal training in raising concerns at their institution. Approximately 45% of participants reported experiencing situations which warranted raising concerns in clinical settings. The overall mean score for all items was 0.13 (95% CI -0.18 to 0.43). The findings revealed that students were marginally confident in raising concerns related to patient safety. However, their confidence was lower when addressing issues related to the conduct of clinical staff or peers. Common barriers reported included fear of causing trouble, lack of support, and fear of being ignored. ANOVA revealed significant variation by gender and year of study, with female students and final-year students reporting greater self-confidence in raising concerns (p < 0.001). Conclusions: Notwithstanding the limitations of the current study, the results show that participants were marginally confident in raising concerns related to patient safety and several barriers to raising concerns were also identified. These findings underscore the need for dental schools to focus on enhancing students' confidence and empowering them to report concerns when warranted. A transparent and supportive culture can contribute to improvements in patient safety and enhancing professionalism of dental students.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1186/s12909-025-07092-z
    http://hdl.handle.net/10576/65206
    المجموعات
    • أبحاث طب الأسنان [‎424‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video