• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
      • عرض المستودع الرقمي
      • البحث في المستودع الرقمي (البحث البسيط والبحث المتقدم)
      • ارسال عملك للمستودع الرقمي
      • مصطلحات المستودع الرقمي
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • رسائل الماجستير وأطروحات الدكتوراه
  • كلية الهندسة
  • الإدارة الهندسية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • رسائل الماجستير وأطروحات الدكتوراه
  • كلية الهندسة
  • الإدارة الهندسية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    TOWARD SUSTAINABLE AVIATION: A MULTI-CRITERIA DECISION-MAKING FRAMEWORK FOR SAF PATHWAYS EVALUATION

    عرض / فتح
    Ahmed Bushiha_ OGS Approved Thesis.pdf (1.593Mb)
    التاريخ
    2025-06
    المؤلف
    BUSHIHA, AHMED BELKASEM AHMED
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    The aviation industry is one of the fastest-growing contributors to global greenhouse gas emissions, primarily due to its dependence on conventional jet fuels. The combustion of these fuels is the primary contributor to aviation-related emissions, making the transition to low-carbon alternatives essential for minimizing environmental consequences. Sustainable Aviation Fuels (SAFs) are presented as a promising alternative, offering the potential to cut emissions while maintaining operational efficiency. However, selecting the most suitable SAF pathway is complex due to trade-offs across environmental, economic, and technical factors. A customized Multi-Criteria Decision Making (MCDM) framework is developed to objectively evaluate nine certified SAF pathways. The Technique for Order Performance by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS) method is utilized using interval data to address uncertainty, with three sets of objective weights (representing optimistic, pessimistic, and average scenarios) generated through the Coefficient of Variation (COV) method to ensure robust results. A group decision-making technique is then used to aggregate the scenario outcomes and determine the final ranking. This study is original in its objective approach, eliminating the subjective biases often found in SAF assessments. Using interval data and multiple weighting scenarios makes the evaluation more accurate and adaptable under uncertainty. It offers stakeholders a clear tool to guide the selection of the most sustainable fuel for aviation.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/66423
    المجموعات
    • الإدارة الهندسية [‎147‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشر

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video