• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الإدارة والاقتصاد
  • الإدارة والتسويق
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الإدارة والاقتصاد
  • الإدارة والتسويق
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    From greenwashing to brand avoidance: the roles of perceived risk, trust and negative word-of-mouth

    Thumbnail
    التاريخ
    2025-02-05
    المؤلف
    Mohammed, Abdulalem
    Al-Swidi, Abdullah Kaid
    Al-Hakimi, Mohammed A.
    Ferraris, Alberto
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Purpose: This study explores the intricate relationships between greenwashing (GW), negative word-of-mouth (NWoM) and brand avoidance (BA), emphasizing the pivotal roles of green perceived risk (GPR) and green trust (GT). By analyzing these dynamics, the study sheds light on the effect of GW on consumer reactions and behaviors toward brands engaging in green marketing practices. Design/methodology/approach: The current study used a survey dataset of 512 customers in Saudi Arabia and applied partial least squares-structural equation modeling (PLS-SEM) to assess the paths within the proposed model. Findings: The findings of this study indicate that consumers’ perceptions of GW can harm brands. Specifically, GW positively influences BA through both GPR and GT. Moreover, GW directly affects NWoM and indirectly via GPR. Practical implications: The study provides actionable insights for practitioners, emphasizing the importance of avoiding deceptive green marketing (i.e. GW) to build consumer trust and reduce negative behaviors like BA and NWoM. By adopting transparent practices and leveraging third-party environmental certifications, brands can enhance credibility, mitigate risks and maintain customer loyalty in sustainability-focused markets. Originality/value: Drawing on signaling theory and expectancy violation theory, this study builds a new framework to highlight the harmful effects of GW on brands. By integrating these theories, the framework effectively explains how GW can trigger extreme responses such as NWoM and BA, thereby contributing to research that has previously overlooked the connections between these factors.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85216793534&origin=inward
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1108/IJBM-09-2024-0535
    http://hdl.handle.net/10576/66852
    المجموعات
    • الإدارة والتسويق [‎768‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video