• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
      • عرض المستودع الرقمي
      • البحث في المستودع الرقمي (البحث البسيط والبحث المتقدم)
      • ارسال عملك للمستودع الرقمي
      • مصطلحات المستودع الرقمي
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الآداب والعلوم
  • الأدب الإنجليزي واللسانيات
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الآداب والعلوم
  • الأدب الإنجليزي واللسانيات
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Translanguaging and Second-Language Reading Proficiency: A Systematic Review of Effects and Methodological Rigor

    Thumbnail
    عرض / فتح
    Qureshi_al-surmi_2025.pdf (1.626Mb)
    التاريخ
    2025-08-01
    المؤلف
    Qureshi, Muhammad Asif
    Al-Surmi, Mansoor
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Translanguaging has become a significant concept in applied linguistics, promoting inclusive education and equitable treatment of languages. However, despite its increasing prominence, the impact of translanguaging pedagogy on second-language (L2) reading proficiency and the methodological rigor of studies in this area remain insufficiently examined. This systematic review, conducted in alignment with the PRISMA guidelines, addresses these gaps by analyzing 21 studies comprising 25 samples that examine the relationship between translanguaging and L2 reading development. The findings indicate a small but statistically significant positive effect of translanguaging on L2 reading comprehension (g = 0.33, CI [0.21–0.45]), though considerable variation exists across studies. Qualitative research (k = 9) generally reports favorable outcomes, while quantitative studies (k = 16) present mixed findings—ten studies show positive effects, whereas six report no significant impact. The methodological assessment highlights several shortcomings, including the absence of a priori power analysis, inconsistencies in reporting instrument and coding reliability, insufficient transparency in data reporting, and vagueness in the implementation of translanguaging practices. Additionally, contextual trends reveal a need for more research in underrepresented regions and secondary school contexts. This review emphasizes the importance of conducting rigorous, contextually diverse research to validate translanguaging as an effective approach for enhancing L2 reading proficiency.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=105014460621&origin=inward
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.3390/languages10080200
    http://hdl.handle.net/10576/67685
    المجموعات
    • الأدب الإنجليزي واللسانيات [‎121‎ items ]
    • البرنامج التأسيسي [‎17‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشر

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video