• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
      • عرض المستودع الرقمي
      • البحث في المستودع الرقمي (البحث البسيط والبحث المتقدم)
      • ارسال عملك للمستودع الرقمي
      • مصطلحات المستودع الرقمي
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • مركز البحوث التربوية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • مركز البحوث التربوية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Integrating sustainability into STEM education and career development: a scientometric and narrative review

    Thumbnail
    عرض / فتح
    s40594-025-00582-y.pdf (1.679Mb)
    التاريخ
    2025-12-01
    المؤلف
    Tarlochan, Faris
    Alduais, Ahmed
    Chaaban, Youmen
    Du, Xiangyun
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    As global challenges intensify, integrating sustainability into STEM education and careers is urgent. We conducted a convergent mixed-methods review that combines scientometric and narrative approaches. Scientometric analyses help map the macro-level scope of the field—tracking publication trends, identifying dominant clusters, and pinpointing emerging areas. Narrative reviews offer complementary depth, revealing how specific research methods and theoretical frameworks shape our understanding of sustainability within STEM. The scientometric analysis encompassed 2721 publications from 1992 to February 2025, utilizing CiteSpace and VOSviewer for mapping. In addition, a narrative synthesis was conducted on 113 studies selected through title and abstract screening. Scientometric analysis shows a post-2010 surge in sustainability-focused STEM work, coalescing into four clusters: (1) education and technology integration, (2) human factors and institutional structures, (3) sustainability and policy, and (4) innovation and economic impact. Narrative findings identify three dominant methodological traditions (quantitative, qualitative, and mixed) and five recurrent theoretical lenses (SCCT, identity, SDT, ecological systems, and integrated models). Triangulation reveals three persistent gaps: (i) limited research in non-Western contexts, (ii) scarce longitudinal studies following learners into early careers, and (iii) weak integration of person-centred and structural theories. Together, the two strands provide a roadmap for context-sensitive, interdisciplinary, and longitudinal inquiry that can better equip the global STEM workforce to advance sustainability.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=105020954257&origin=inward
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1186/s40594-025-00582-y
    http://hdl.handle.net/10576/68553
    المجموعات
    • مركز البحوث التربوية [‎123‎ items ]
    • الهندسة الميكانيكية والصناعية [‎1527‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشر

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video