• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقياس تقدير السلوك العدواني للأطفال المتخلفين عقليا من الدرجة البسيطة

    Thumbnail
    View/Open
    059915-0003-fulltext.pdf (1.005Mb)
    Date
    1999
    Author
    Dabies, Saeed Abdulla [سعيد بن عبد الله ابراهيم دبيس]
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    هدفت الدراسة الحالية إلى إعداد مقياس يتمتع بدرجة مقبولة من الصدق والثبات يمكن عن طريقه تقدير السلوك العدواني لدى الأطفال المتخلفين عقليا من الدرجة البسيطة في البيئة السعودية. ولتحقيق ذلك قام الباحث ببناء أداة، وذلك بعد مراجعة شاملة للأدوات والمقاييس ذات العلاقة بقياس السلوك العدواني، وبعد استطلاع آراء مجموعة من المعلمين والأخصائيين العاملين في معاهد التربية الفكرية، إضافة إلى القيام بملاحظة الأطفال المتخلفين عقليا على الطبيعة في مواقف مختلفة (داخل حجرة الصف، أثناء ممارسة بعض الأنشطة الرياضية والفنية، وأثناء أوقات الفسح). وقد تحقق الباحث من صدق وثبات المقياس من خلال تقدير المعلمين العاملين في معهدي التربية الفكرية بمدينة الرياض لعدد كبير من الأطفال المتخلفين عقليا (ن= 501). وللتحقق من ثبات المقياس استخدم الباحث الطرق التلية: الثبات بطريقة إعادة التطبيق، الثبات بطريقة ألفا، والثبات بطريقة التجزئة النصفية. وللتحقق من صدق المقياس استخدم الباحث العديد من الطرق منها الصدق المنطقي، الاتساق الداخلي، الصدق التمييزي، صدق المحك والصدق العاملي. وقد توصل الباحث إلى معاملات ثبات وصدق مرتفعة. وقد توصلت الدراسة من خلال نتائج التحليل العاملي بطريقة المكونات الأساسية لهوتلنج وتدويرها تدويرا متعامدا بالفاريماكس إلى أربعة عوامل تم تسميتها ومناقشتها. وقد تم وضع معايير للمقياس من خلال الرتب المئينية والدرجات التائية وذلك لكل بعد من أبعاد مقياس تقدير السلوك العدواني.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8170
    Collections
    • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005] [‎225‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video