• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    دور جامعة قطر في تنمية اتجاهات الحداثة عند طلبتها في ضوء بعض المتغيرات

    Thumbnail
    View/Open
    059813-0001-fulltext.pdf (1.154Mb)
    Date
    1998
    Author
    Al Misnad, Shaikha A. [شيخة عبد الله المسند]
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر التعليم الجامعي في تنمية اتجاهات الحداثة لطلاب جامعة قطر طبقا لبعض المتغيرات الديموجرافية، وتكونت العينة من 181 من طلبة السنة النهائية من التعليم الثانوي و 187 من طلبة الفصول الأولى والنهائية من التعليم الجامعي، وقد استخدم مقياس الحداثة لإنكليز، وتلخصت أسئلة الدراسة في سؤالين رئيسيين هما: هل يختلف طلب التعليم الثانوي وكل من طلب الفصول الأولى والنهائية من التعليم الجامعي في اتجاهاتهم على أبعاد مقياس الحداثة؟ هل يختلف أفراد العينة في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية كالجنس والتخصص في اتجاهاتهم على مقياس الحداثة؟ ولقد أظهرت النتائج عدم وجود فروق بين أفراد العينة في المستويات التعليمية في اتجاهاته على مقياس الحداثة ككل. كما كانت الفروق دالة لصالح طلاب التعليم الثانوي والفصول الأولى من التعليم الجامعي في أبعاد التخطيط- احترام الوقت- تقدير المهارة التقنية- الحسابية والتدبيرية. وأظهرت الدراسة فروقا دالة بين الذكور والإناث علي أبعاد مقياس الحداثة، فبينما كان الطلاب لديهم اتجاهات أكثر حداثة نحو: نمو الرأي- الاعلام- المرأة. كانت الطالبات لديهن اتجاهات أكثر حداثة نحو: الطموح التعليمي والمهني- التخطيط- الوقت. ولم تظهر الدراسة أي فروق دالة بين طلاب الكليات النظرية والعملية في اتجاهاتهم نحو الحداثة.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8211
    Collections
    • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005] [‎225‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video