• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مستوى القلق كحالة وكسمة لدى طلبة جامعة صنعاء

    Thumbnail
    View/Open
    059712-0003-fulltext.pdf (615.8Kb)
    Date
    1997
    Author
    Al Zogbi, A. Mohamed [احمد محمد الزعبي]
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    يهدف الباحث في بحثه هذا إلى الكشف عن مستوى القلق كحالة وكسمة لدى طلبة جامعة صنعاء (من الجنسين)، من كليات وأقسام مختلفة، وكذلك الكشف عما إذا توجد فروق دالة إحصائياً في القلق كحالة وكسمة بين الجنسين. وقد تكونت عينة البحث من (200) طالب وطالبة من طلبة جامعة صنعاء، نصفه من الذكور، والنصف الآخر من الإناث. وقد استخدم الباحث مقياس القلق كحالة ( استبانة تقييم الذات[أ] )، ومقياس القلق كسمة (استبانة تقييم الذات [ب] ) الذي أعده للعربية البحيري (1984)، وقد استخرج للمقياسين معاملات الصدق والثبات المناسبة، وكانت على درجة تؤهل استخدامه في قياس ما وضع من أجله بعد تكييفه ليلائم البيئة اليمنية. وكد بنيت فروض الدراسة الحالية استناداً إلى تصور الباحث الأولي، وأهم النتائج التي أسفر عنها البحث، وجود فروق ذات دلالة إحصانيه (α=0.01) بين الذكور والإناث في درجات مقياس القلق كحالة، حيث تبين أن القلق كحالة عند الإناث أعلى منة عند الذكور. بالإضافة إلى ذلك تبين عدم وجود فروق بين الجنسين في درجات القلق كسمة. كما أظهرت النتائج أيضاً عدم وجود اختلاف في مستويات القلق كحالة وكسمة بين الذكور والإناث. وهذا يعني تحقق بعض الفروض بشكل كلي، وتحقق بعضها الأخر بشكل جزئي. وقد تم تفسير النتائج في ضوء معطيات البحث، واستناداً إلى الإطار النظري والدراسات السابقة.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8278
    Collections
    • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005] [‎225‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video